Thursday, October 29, 2015

Nombor hotline Gas

Astagfirullah  astagfirullah astagfirullah

Aku mohon keampunan dari Allah

Kadang kadang lorong hidup ini tak secerah yang diharapkan...pasti ada hari ia kelam, buntu tiada pengaharapan......lewat kesibukan pasti ada hari yang terbuang dan sia sia....impian pagi tidak seiring kejadian.....terasa ingin rehat seharian, padahal kerja menanti menimbun tak kesudahan....

Hari ni lemau semacam, ingat nak sudahkan jahit langsir tapi malasnya,....ingat petang pulak nak keluar hantar barang jualan....tapi badan rasa nak terlentang jer.....alih alih mengarang....

Dari pagi sibuk di dapur mengemas sesambil membakar kek pisang....terbantut sekejap sebab gas habis, kek tak naik naik....rupanya api xde...kheee, setengah jam lak tunggu gas datang....sekarang nak gas kena telepon hotline , 1300888427 no talian hayat gas tu....sampai gas sudahkan kerja dapur, sarapan, layan fb, tiada keruan....cuba lelapkan mata...kelam

Allah maha pengampun, banyakkan bersedekah untuk mendapat keampunan allah

Ya allah, baru lega jiwa lepas mencoret....nak settlekan urusan perbankan la lepas solat zohor ni.....

Wednesday, October 28, 2015

Petikan dari FB Dr Fadhilah Kamsah

Tlg baca walau sesibuk mana..motivasi yg sgt hebat..masya Allah
Bacalah cukup menginsafkan
LELAKI TUA BERKAIN
PELIKAT BACA AL QURAN SETIAP KALI LEPAS ASAR SAMPAI MAGHRIB...
Tulisan Dato Roslan Abd Hamid
Saya jumpa lelaki tua ini..
Selalu lepas Asar, dia iktikaf di Masjid..
Baca al Quran..
Umur dlm 70an..
Duduk rumah dkt masjid..
Rumah agam besar & menarik..
Hartanya di sana sini..
Ada bangunan komesil tengah bandar, bernilai dlm RM 35 juta..
Pendapatan pasif kutip sewa dlm RM70k sebln...
Belanja RM 20k & baki RM50k, dia sedekah & infaq..
Dia tenang bersendirian melayani anak cucu..
Saya mahu ambil gambar, tapi dia menolak..
Katanya malu..
Saya minta 1 formula, dia berikan 10...
Saya catat & mahu kongsikan..
1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa..
Doa ibubapa adalah segala galanya..
Ia tiada hijab, terus termakbul..
Raikan ibubapa & jaga mereka sepanjang usia..
Doakan mereka apabila telah tiada..
2. Jaga masa..
Ia datang & berakhir..
Urus masa antara 5 waktu solat..
Atur kerja dgn sebaik cara..
Pada setiap waktu, ada perkara yg kita mulakan..
Berada di masjid, sebelum azan..
Masuk waktu, terus lah solat.. Selepas solat, bertebaran lah berusaha cari rezeki..
3. Berdoa dgn khusyuk..
Berserah pada Allah & bertawakal lah..
Allah tahu apa yg terbaik utk kita..
4. Namun begitu, kena lah berusaha..
Usaha pagi ptg siang & mlm..
Usaha lah bersungguh2..
Usaha bermula dgn berniat..
Lepas itu buat, sampai dpt..
Kalau tak dpt, usaha yg lain pula..
Adakan masa utk baca
Al-Quran..
Maka dia pun nasihatkan saya..
"Org yg membaca surah Al-Ikhlas satu kali, sama ganjarannya dgn memperolehi ganjaran membaca 1/3 Al-Quran.
Jadi jika membaca surah
Al-Ikhlas 3 kali, mendpt ganjaran seperti membaca 1 naskah Al-Quran..
Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas..
Kadang2 sampai 1000 kali sehari..
5. Jaga Kesihatan..
Banyak kan berjalan kaki..
Banyaknkan minum air masak atau air mineral..
Jaga pemakanan..
6. Hidup kena buat target & kena ada wawasan..
Ikat perut & usah membazir..
Makanan & minuman mesti lah dihabiskan..
Usah berlagak org kaya, padahal kita teman pada syaitan..
Sentiasa lah belanja org mkn & minum..
Apabila mkn di kedai yg kecil, perhatikan kebersihan kedai itu..
Apabila bersih masuk..
Disitu kita akan temui ramai org susah..
Belanja mereka mkn & minum..
7. Bila waktu maghrib, usah berada di atas jln...
Apabila dlm perjalanan, berhenti..
Cari lah masjid..
Apabila di rumah, tutup pintu rapat2..
Malam, buang sampah sarap..
Basuh pinggan mangkuk..
Pastikan semua teratur sebelum tidur..
Gunakan waktu antara maghrib & isyak utk tuntut ilmu agama..
Boleh dgr org mengajar..
Boleh juga baca kitab..
Lepas Isyak, buat kira2 untung & rugi..
Siapkan bahan utk kerja esok hari..
8. Usah takut jumpa org..
Walau pun 5 minit mahu berjumpa., pergi lah sendiri..
Usah pakai posmen apabila depani soal penting..
Biar kita merangkak panjat bangunan..
Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan..
Yg penting, sampaikan dgn tgn sendiri..
9. Balik mlm, usah cakap penat, usah cakap letih..
Usah cakap sakit..
Apabila sakit, senyum..
Allah sedang luruhkan dosa.. Lepas sakit, kita akan lagi bertenaga..
Siapakah dlm dunia nie yg tidak pernah rasa sakit, jatuh & dihina..
Semua pernah, termasuk lah Rasulullah SAW..
Namun, baginda ajar kita utk maafkan semua org..
10. Niat kan mahu kaya..
Niat kan mahu bantu ramai org..
Niat mahu jadi manusia berguna..
Niat itu macam tulis surat..
Dulu tiada internet, mcm tulis surat lah..
Salah tulis alamat, akan sampai salah tempatlah surat itu..
Maka tulis alamat betul2.. .
Share lah digroup lain...ayuh kita istiqamah dlam amalan kebaikan...yang baik jadikan qudwah yang buruk jadikan dakwah...bersama amar maaruf nahi mungkar.

Tuesday, October 27, 2015

Saturday, October 24, 2015

Sugher Ganu - bubur ar syura



Semalam, ai balik ganu, merrai muharam dengan memasak sura aka sugho aka sugher aka bubur ar syura ....juadah berbuka semalam, pagi mengacau bertiga, ai, ma n oppa....sekuali besar ambil masa kacauan nya cuma dua jam....menyediakan bahan sejam....biasa kalau kawah mau 6 jam bergotong royong......

Resepinya, 

Bubur ar syura Terengganu
Beras
Keledek
Jagung
Kacang peas
Rempah sura 
Lada hitam^
Jintan manis^
Ketumbar^
Rempah 4 sekawan^
Bawang merah *
Bawang putih *
Halia*
Kunyit*
Lengkuas*
Serai*
Gula garam nise
Daging ayam rebus yang di carik carik
Santan

Bahan bertanda ^ disangai garing dan kemudian di tumbuk manakala bahan bertanda * di blend 

Beras dimasakkan kedalam kuali sampai jadi bubur

Setelah mendapat bubur yang baik, masukkan rempah dan semua bahan yang telah ditumbuk dan di blend..gaul sebati

Kemudian masukkan jagung dan kacang serta keledek yang didadukan

Lepas tu masukkanla santan, ayam,  garam, gula, nise....kacau hingga likat dan berkilat

Sedap di makan bersama sambal kelapa, telur dadar....






Masjid Beijing Rantau Panjang







Cantik , besar dari luar, kecik di dalam...terfikir, tapi kawasan luar memang luas giler, banyak bus leh parking....biasala kan rantau panjang ni dikunjungi berbus bus ....

Kedudukannya di tepi jalan utama menuju pekan rantau panjang, mudah di capai, tak perlu wave pun

Masjid ini bernama Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra di bina pada 2005 dan dirasmikan pada 2009 dan mampu memuatkan 1000 org


Wednesday, October 21, 2015

Peti makanan Dr Maza


Idea mufti perlis, di realisasikan di Masjid Alwi, kangar

Nota kaki ; baru tadi post peti makanan di uae, ingat xde kat mesia, rupanya dah ada....malaysia perihatin..kipidad...jadi dua entri malam ni...itula, nikmat bila adanya waktu itu, waktu untuk mingzhu....selamat malam kawan, jom esok kita puasa..

Kari sardin

YES , hari ni dapat menaip.......nikmat allah manakah yang kau dustakan....masyaAllah, peluang tak selalu di tangan, walau sebaik mana kita merancang.....rebutla lima pekara sebelum datang lima pekara....sila cari ya, kerja rumah kita hari ni.....jom kita layan tajuk yang dibentangkan,

Pagi ni ai sarapan dengan roti bom di cicah kari sardin, sedap rupanya kari sardin ni, makan kuah nasi dagang....kheee, mai nak habaq cara menkari sardin simple aima,

Kari sardin simple aima,
Bawang besar holand separuh di mayang
Cili padi 3 biji diketuk
Sardin pertima 4 ekor(separuh tin kecil)
Serbuk kari tiga sudu besar di bancuh air
Air secukupnya dan minyak untuk menumis
Garam serta manisan

Tumis bawang dan cili serta bancuhan serbuk kari sehingga garing. Ikan sardin di belah belah. Setelah tumisan garing masukkan air dan bair mendidih. Masak dengan api sederhana dan agak lama adalah sebaiknya, kemudian masukkan ikan. Masak sehingga kepekatan yang sesuai, perasakan dengan garam serta nise(gula melaka) .....rasalah.....setiap masakan kena rasa tau... siap....hitam roti bom sila abaikan....khee

Masak ni kena pandai bujet, jangan lebar tangan, jangan sampai membazir, kan bagus kalau kat mesia ada macam ni,

Saturday, October 17, 2015

Sebelum menutup Mata



Pesanan sebelum ku menutup mata
Melabuhkan diri di tilam empuk
Melayarkan mimpi.....

Belajar la, ilmu di mana ada
Ilmu agama perlu ada, tak rugi dan sia sia
Walau di ulang benda yang sama
Kerna kita mudah lupa.....

Tafakuh Fiddin....

Sebelum ai menutup mata kerna ingin ketiduran, ai layangkan satu entri...layan je la, sweet dream dear.....kalau baca esok pagi ai wish , have a nice day.....big smile...esok lusa ai pergi berjihad di MNP...wish me luck

Wednesday, October 14, 2015

Adik Firdaus dah pergi



Innalillah...al fatihah buat arwah adik firdaus...

Rentetan cerita sedih mu
Buat aku terkesima
Perit menahan kelaparan
Najis sendiri jadi jamahan
Sepi sendiri
Terabai...

Kerna desakan hidup
Manusia akan bertindak pelbagai rupa
Hilang kewarasan dan kebudiman
Kau ditemui sendirian kedaifan
Itulah takdirnya....
Secebis kisah duka masyarakat
Terlukis dalam beribu warna

Tuesday, October 13, 2015

Salam Maalhijrah 1437

Bek bek bek....kambing mengembek...mecari kawan setia
Sekian lama ketiduran akibat wifi yang hilang, kini coretan akan terus bersiaran ..

YES juga penyelamat keadaan, laju dan memuaskan......

Yes, x dapat mencoret memang kebosanan.....walau tiada isi tiada kupasan namun tangan ini memang gian nak menaip ....nak menulis tulisan cakar ayam ...nak melukis tangan kerasan...menaip juga yang mengembirakan biarpun isi baham rambang....kheee

Pekabar kawan sekelian, pekabar pengunjung harian....ai doakan semoga tahun baru ini urusan hidup kita semua, kian gemilang, pulihkan keadaan rapikan kehidupan....senyumla pada apa jua mendatang...teruskan perjuangan....jangan pandang belakang, melangkah terus kedepan dengan pedoman....

Selamat tahun baru maalhijrah 1437....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...