Saturday, November 28, 2015

Panduan gula dr kevin zahri

Panduan dalam pengambilan pemanis:
1) Gula putih dan perang: kalori sama je. 1g = 4kcal. Yang putih lalui proses penghasilan yg berbeza (bleaching etc) tapi dua2 are Simple Sugar.
2) Stevia: rendah atau boleh dikatakan tidak berkalori dan natural. Pengganti pemanis yg baik tapi mungkin rasa "manis" tu agak "kureng"
3) Madu: 1g = 3kcal. Memang bagus dan mengandungi aktive ingredients yg merangsang kesihatsan sistem pertahanan badan. Kami sekeluarga pun amalkan sesudu madu manuka atau wild honey hari2. 
4) Equal/Palsweet atau pemanis tiruan (artificial sweeteners): tidak berkalori tapi beban organ buah pinggang utk tapis dan buang artificial sweeteners seperti aspartame dari badan. Bagi saya pemanis tiruan adalah pilihan yg paling tak bagus walaupun ia tidak mengemukkan.
5) "alcohol sugars": yang ini banyak dalam chewing gum, mints dan candy yg konon "sugarfree". Ada banyak jenis dan mengandungi dalam 2.5kcal utk 1g. Walaupun nama "alcohol" sugar, ia tidak mengandungi alcohol tapi dapat nama disebabkan struktur kimia yang menyerupai alcohol. 

Yang penting kurangkan gula dalam minuman, lebihkan manis dalam senyuman

Jom bw sampai lentok ini malam ....wish u all sweet dreamsssss

3 comments:

  1. Perkongsian best..apa pun setiap pengambilan makanan seharusnya berpada pada sentiasa..

    ReplyDelete
  2. semut kena kencing manis tak agak-agaknya?
    :)

    ReplyDelete
  3. dah berumur ni kena la kurang kan gula..risau je..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...