Thursday, October 23, 2014

Cerita Semalam - Gulai Ketam


beberapa hari berlalu sepi kerna ai sibuk sekali...maka mingzhu terbiar tanpa sempat dijenguk...sibuknya bukan mencari harta atau sakit kepala, tapi sibuk la bila balik ke rumah orang tua kiri kanan....sabtu balik ke gong duek tapi sempat melencung ke CH, dua hari, kemudian bersila di gong duek lepas tu bawak mak ke HUSM dan kemudian balik ke wakaf tengah....

kalau ada ipad kan senang...kheee, tak boleh harap sangat S3 ni....tengah menyimpan la ni nak rembat gok ipad satu.....

ni nak cerita masa balik ke wakaf tengah....singgah penarik beli ketam...ketam batu karang...boleh makan kata ustaz....ikan selar segar pun dapat...cerita gulai ketam batu karang

maka semalam, bersama ma, ai dan oppa menjamu selera....bakar ikan selar dan gulai ketam aka kari ketam la sebab peniaganya kata sedap dibuat kari....memang sedap, telur yang banyak memaniskan kuah...terasa kari ketamnya....sebagai penamat tulisan malam ni ai sertakan resepi gulai ketam,..ketam tu ai rebus dulu sebab dah malam sampai di wakaf tengah, tak larat nak terus menggulainya....mai sini tengok dan baca

Gulai Ketam

dua ekor ketam di rebus bersama bawang, asam dan halia...
lima ulas bawang merah
secekak rempah lima beradik, 
rempah kari ikan adabi
santan
tomato, cili padi, daun kari

tumis rempah lima beradik sehingga naik bau dan kemudian masukkan bawang merah yang telah dimayang...kemudian daun kari cili serta tomato....kemudian masukkan rempah kari, goreng sekejap jangan sampai hangit kemudian masukkan air rebusan ketam...masakla sehingga bau rempah masak sempurna...biarkan ia menggelegak agak lama kemudian masukkan santan ...sehingga santan masak baru kita masukkan ketam yang telah dibelah dua menjadikan ia empat ketul...kheee,...perasakan dengan garam dan manisan secukupnya.....sedap

2 comments:

  1. Biasanya kalau ketam saya buat masak lemak..tak pun goreng je..buat kari tak pernah lagi..nanti nak cuba la..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...