Saturday, December 14, 2013

Peria Pahit

Tadi siang ai dengan oppa pergi ke kemaman sekali lagi, hantar duit sumbangan yang kawan kawan bank in ke zana ....pi sekejap je sebab oppa kerja malam lagi....tak banyak perubahan di kemaman, masih lagi penuh timbunan sampah, pergerakan tidak sesibuk di kuatan, tak nampak bus budak u yang membantu tak nampak kereta kereta sukarelawan yang banyak macam di kuantan....kat kuatan ai naik cemuh jugak, banyak sangat rombongan yang berkibar kibar bendera macam pilihanraya...bendera biru bendera hijau, bendera PKR pun ada, bendera roket je xde....semua nak nama la....

lantak pi depa la, duit depa, jangan datang nak bagi havoc sajer sudah datang tu biar berbaloi, tapi yang nampak budak u duk membasuh....tapi kat kemaman takde la nampak sibuk macam kuatan...tuan rumah je la sibuk sendiri membasuh tilam, baju dan barangan dapur....lemari penuh tepi jalan....jangan sampai yang elok pun dibuang, membazir namanya

lalu la jalan petaling di mak chili, banyak rumah dah bersih dan mata ai terbeliak, ingat rumah zuwa je besor, kebanyakan rumah di jln petaling besor besor, siap ada pelihara kuda dan oppa cerita siap ada rumah yang ada padang golf....puas memusing namun tak jumpa....kheee

dalam perjalanan pulang, ternampak adik adik berbaju purple ni, dari kolej mana ntah, sanggup naik lori nak membantu, ccu tu sekali la tu...depa masuk ke kanan di chendor, sebelah kedai makan makcik yang cukup laris pada hari itu, hari pertama chendor naik air....huhu

syabas adik adik...naik lori terr



berbalik pada tajuk, balik rumah pukul sudah dua, bergegas masak dan ini dia menu ari ni

sungguh pahit peria itu tatkala di buat kerabu
namun bila dicelur dengan garam
pahitnya hilang, lemak lemak di kawan tempoyak
sedap ooo, baik untuk diabetis

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...