Monday, December 2, 2013

Asam keping

Hari ni hujan dari subuh sampai sekrang ni, lebat pulak tu....dah memang musim dia....nak keluar ambil barang kat pos laju pun tak berani, sana sini dikatakan air melimpah jalan, bahya bahya, kena keluar dengan oppa ni....kebetulan hari ni ustza ngaji cuti, so ai takde aktiviti, tambahan lagi tb black je dari tadi...astro memang merugikan, ....cabaran di kahir zaman, duit dibazirkan...

egh, hyo hyo hyo...balik pada topik,

Asam keping yang diguna dalam kuah singgang nama saintifiknya adalah Garcinia atroviridis menurut wikipidea, tetapi sesetengah penulis menamakan garcinia cambogia...adakah sama atau berbeda? Dalam bahasa melayu pulak memang la ada orang panggil asam gelugor dan ada yang panggil  asam keping tapi bagi ai baik kenali dia sebagai asam keping sebab dulu dulu selalu tertukar dengan asam jawa...haha

Sejak akhir akhir ini, garcinia cambogia cukup glamer kerana ia di war warkan sebagai ubat kurus terbaik, produk produk kurus tempatan atau luar negara sekarang memang mempromosikan asam keping sebagai bahan campuran penting produk mereka...sejauh mana keberkesanan hanya mampu di jawab oleh mereka mereka yang telah berkorban membelanjakan duit demi ubat kurus....tapi ai kedekut...tu yang tak kurus kurus...

Terpanggil untuk mencuba kaedah rawatan bersama asam keping ni telah mgoogle khasiatnya...ya banyak sekali, bukan semata untuk kurus tapi kerna ada kawan kata baik untuk darah tinggi,

hasilnya google lan, di sini,
http://anizyn.blogspot.com/2013/06/khasiat-rebusan-asam-gelugur-asam-keping.html
http://mizslumber.blogspot.com/2013/03/khasiat-asam-keping.html
http://bondahariz.blogspot.com/2013/07/garnicia-cambogia-aka-asam-keping.html
http://animhosnan.blogspot.com/2013/07/asam-keping-cara-proses.html
http://ms.wikipedia.org/wiki/Asam_gelugur

semuanya menyifatkan ia sebagai ubat kurus, dan ubat darah tinggi juga uabat sakit gusi dan telinga. Khasiatnya tidak saja meliputi asam keping itu sendiri, daun serta akar pokok juga berguna

caranya adalah dengan merendam sekeping asam keping semalaman dan di minum esok paginya....


3 comments:

  1. nak try rendam sekejap lg...:)

    ReplyDelete
  2. juga bleh digunakan untuk merawat kudis... rebus asam keping, kemudian lepas dah suam sikit, celup kudis dalam air rebusan tu..

    ReplyDelete
  3. kunjung balas.
    Memang byk khasiatnya....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...