Wednesday, August 28, 2013

Durian Beserah

duyan ija D145 dua tiga minggu lepas rm13 sekilo, sekarang rm8
lebih sedap dari musang king yang regenya rm22 sekilo

duyan kampung, shape lawa, kecik je...isi power
    
duyan ni kecik sesangat, rm5 sekilo dan isinya di bawah, sedap gak

Sejak duk kuantan ni i dah makan duyan, dulu makan tempoyak je...le ni penganan duyan beserah, tahun ni hampir dua hari sekali beli duyan sebabnya, depan tu uncle jual duyan, uturn keluar pakcik melayu jual duyan, ceritanya habis semua kebun kat area sg karang tu dah jadi milik uncle uncle...uturn balik pun jumpa uncle jual duyan lagi...keluar masuk damansara pastinya ketemu duyan....

duyan kampung sepuluh hinggit selonggok...wat serawa dap la...duyan kuning duyan tembaga musang king ka, duyan ija ka...lain lain harga...sila berkunjung ke beserah untuk menikmatinya...lalu la bypass atau jalan lama ke kuala trg....sebelum sampai damansara tu berjujuk la ada ...

menurut kawan yang duk KL...duyan beserah terbaik...ooo ya ka...oppa kata mcm gitula....rupanya ada cerita sebalik yang terbaik itu,,,,dulu dulu duyan beserah harga mencecah rm100 sebijik..pergh...uncle je jual dulu, tak bole bawak balik, kena makan kat tempat beli tu je...ini bagi tujuan bijinya menjadi benih kat tempat lain....lor...

tapi menurut MA, duyan tok pahit di pasir pekan, isinya macam duyan ija beserah malah buahnya lebih besar...dan cerita itu tiga puluh tahun dulu...apakah ada lagi duyan itu? tak pernah pulak cucu arwah tok pahit ini merasanya.....huhu...

3 comments:

  1. sedapnya..isi tebal2 ni..kan??

    ReplyDelete
  2. D > isi tebal butir kecut....mai aa beserah..aima banjer,,,

    ReplyDelete
  3. Salam...sekarang ada musim lagi tak durian beserah...kalau ada esok nak pi sana

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...