Sunday, April 21, 2013

Ahad Nan Mendung

Ahad pagi jika berada dirumah bermakna pekara wajib adalah ke pasar tani. Pagi pagi bandar damansara cerah, mentari dhuha bersinar riang, sempat mengeluarkan peluh menitik nitik tatkala i mengemaskan tempat tidur keluarga vanila....buang semua sisa sisa buangan dia, sebaldi cat tu penuh la..untuk seminggu punya hasil bagi 9 penghuni....cair la lemak di pipi sikit....khee

Tepat jam sebelas baru dapat bergerak ke pasar tani, hujan pun turun..agak lebat dan nasib baik sesampai di pasar tiada hujan...khee...pertama kali kepasar tani di tapak baru, depan UTC, xde la jem sangat. Belum fasih dengan kedudukan gerai gerai feberet maka kiter pusing satu pasar....beli tulang, beli udang, beli kobis, beli kailan beli ayam uncle bob beli kuih bakar dan kemestian untuk ma, kopi tunjuk langit kak syikin...yang utama tu yang penyebab ke pasar tani...barang banyak dah takde, ikan patin yang dh siap garam kunyit dah abis, sayur banyak dah kecut dan terkezut i bila timbang secekak pegaga, regenya rm5, tak jadi beli, tension muka penjual, siap cakap, orang dah rmai beli takpe, padahal banyak giler lagi pegaga dia...kadang kadang tak munasabah harga barang di pasar tani ni...ayam ari ni rm8.20...beli benda perlu je....

Dan kini mendung dari jam sebelas ke petang rupanya......kita layan resepi Datuk Dr Maznah,

RESEPI ‘KEK KEJAYAANKU’
Bahan-bahan penting yang wajib ada :
250 gm Daya usaha
200 gm Kebijaksanaan
100 gm Kesabaran + Kekebalan diri
100 gm Keimanan
100 gm Komitmen & Kesungguhan
190 gm Keinsafan
150 gm Pengorbanan
150 gm Campuran akhlak mulia 
( boleh didapati dari didikan yang baik dan sempurna) 
8 sudu teh rasa tanggungjawab
200 gm senyum secukup rasa
50 gm ‘nasib baik’

Cara-cara membuatnya:
Pukul semangat hingga menjadi kembang dan kental. Masukkan usaha, kesabaran, kebijaksaan dan gaul sehingga sebati. Masukkan keinsafan sedikit demi sedikit . Biarkan adunan menjadi lembut. Setelah itu campurkan keimanan , rasa tanggungjawab dan campuran akhlak mulia serta pengorbanan. Ia perlulah dibungkus dengan kertas ingin tahu dan ingin mencuba. 

Masukkan adunan tersebut ke dalam mangkuk bertimbang rasa dan tolak ansur. Hiaslah dengan senyum yang menawan kemudian bakar dengan tenaga dan semangat yang membara.

Nota: Untuk mendapatkan kek yang cantik dan elok, jauhilah ia dari air mata putus asa walaupun setitik. Oleh kerana kek kejayaan ini amat sukar unutk dibuat, syabas kepada Chef Bijak yang berjaya melaksanakan adunan tadi dengan baik dan jayanya – Tahniah!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...