Wednesday, April 3, 2013

ADAKAH ANDA BERNAFAS DENGAN CARA YANG BETUL?


Seringkali apabila keletihan, kita akan berasa pening kepala, begitu juga sebaliknya. Kemungkinan stress semasa kerja, tak cukup tidur dan sebagainya. Hal ini banyak berlaku dikalangan pelajar sekolah atau universiti dan tidak ketinggalan golongan pekerja serta suri-rumah.

Kita semua memiliki hidung yang berlubang disebelah kiri dan disebelah kanan. Apakah fungsinya sama untuk menarik dan membuang nafas ?

Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan bezanya, sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas ) dan sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin ).

Jika sakit kepala , cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit , sakit kepala akan sembuh .

Jika anda merasa letih , tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan . Lakukan ulang-alik . Tak lama kemudian, anda akan merasakan segar kembali. Sebab lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan kepanasan, dan lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan kedinginan .

Kaum wanita bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri , sehingga hatinya cepat menjadi sejuk . Kaum lelaki pula bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan , sehingga cepat sekali marah-marah . Betulkah begitu?

Apakah anda pernah memperhatikan pada saat bangun tidur, lubang hidung sebelah mana yang bernafas lebih cepat ? Sebelah kiri atau kanan ? Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat , anda akan merasa sangat letih . Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas , anda akan merasa segar kembali dengan cepat.

Dengan mempraktikkan terapi pernafasan ini secara betul (menarik dan mengeluarkan nafas), keadaan tubuh anda akan sangat tenang. Cubalah!

Tapi jangan cuba yang ini ya, kerana sangat bahaya iaitu menutup kedua lubang hidung anda ( sebelah kanan dan kiri ) dan jika anda lakukan, maka anda tidak akan merasakan apa-apa sakit lagi selepas itu atau lebih tepat lagi anda akan berhenti bernafas...

!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...