Wednesday, January 23, 2013

Sejarah kelahiran Rasul

Esok maulidur rasul, tadi kat tanyalah ustaz menceritakan bahawa pada waktu menyambut kelahiran nabi kita begitu ramai umat yang menyambutnya, baik perempuan mahupun lelaki, berkumpul menanti saatnya ibu nabi, aminah melahirkan. Di antara ramai ramai orang yang menyambut kelahiran nabi kita, dua insan istimewa juga turut hadir iaitu, aisyah isteri firaun dan mariam ibu nabi isa, maha suci kuasa dan kebesaran Allah taala, dua wanita istimewa ini di hadirkan sama untuk menyambut kelahiran rasul kita sedangkan mereka telah pergi beratus tahun dulu.

Sungguh mulia nabi Muhammad SAW, lahirnya baginda tanpa tali pusat dan telah berkhatan, bersih suci dan telah bernama, bahawasanya aminah telah di ilhamkan oleh Allah Taala dengan nama MUHAMMAD SAW.

Nabi di lahirkan oleh Aminah tanggal 12 rabiulawal dan wafat juga pada 12 rabiulawal.

nota hati : note ringkas sekadar ingatan dan tambahan dari cerita sedia ada. menurut ustaz hasan, angka takde nilai apa apa, biarpun sejarah nabi berkisar pada 12 rabiulawal. nabi berhijrah juga pada 12 rabiulawal. Dan my follower dah 454, angka yang cantik..terima kasih pada follower ku sekelian, angka bertambah menambah keghairahan menulis dan mengopy paste yang sekadar simpanan serta sharing bukan nak melawakan blog.

aku menulis bukan kerna nama.

aku mengcopy paste bukan kerna suka suka

aku meletak gambar bukan kerna menunjuk nunjuk

aku buat semua kerna aku suka.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...