Wednesday, July 25, 2012

Menu Berbuka

Hari ini hari ke 5 kita berpuasa dan kepanasan melampau di kuantan betul betul menguji kesabaran, di KT kul 3 hujan, di besut pun sama, sejuk sikit alam sekeliling dan sejuk sikit badannya, hari pertama berbuka dengan air panas, teh o panas tak lalu nak minum air kelapa walau sejug dengan ais yang mengiurkan. Martabak dan nekbat menu kuih di hari pertama dengan nasi berlauk ikan tenggiri bakar dan sayur bayam goreng, dan hari kedua di besut dengan air kelapa susu dan kuih akok dan berlauk nasi kerabu terung la, daging bakar la, kerisik jantung pisang la...pergh kenyang. Kuih akok dan kerisik jantung pisang di dapati di bazar ramadhan kuala besut...memang bazar ramadhan kuala besut terbaik.....banyak pilihan dan harga berpatutan.

Balik kuantan hari ke 3 berpuasa, berbuka di IM 15 dengan nenek dan ciksu's family menunya bubur cacar dengan lauk ayam bakar serta kerabu daun cekur, air oren sanquik abg whatiq yg buat (9thun) ok la, wazien yg 4 tahun abis nasi sepinggan dengan penuh kerabu cekur gaulnya. Hari ke 4 berbuka sorang sorang dengan nasi berlauk ayam masak kicap dan kerabu pucuk paku, tak sempat buat kuih, en asben kata kat kilang ada sedia kuih,...fuhh selamat

Dan hari ini, macam nak buat onde onde la, godek blog sifu lg,

Bahan-Bahannya :-)
500 g tepung pulut
1 1/2 cawan air (kurang lebih)
1 camca teh pandan paste
Gula Melaka dipotong kiub, secukupnya
Kelapa kulit basah, diparut putih
Sedikit garam

Cara membuatnya :-)
  1. Masukkan tepung pulut dalam satu bekas, tuang air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yg tidak melekat di mangkuk adunan. Tambah pes pandan dan uli hingga rata.
  2. Ambil lebih kurang 1/2 camca besar doh. Isi kiub gula melaka, cantumkan dan bulat2 seperti guli. Buat hingga siap. Rebus dalam air mendidih hingga kuih timbul dan biar masak lagi selama 1 minit.
  3. Angkat dan toskan, golekkan dalam kelapa parut yang telah digaul sedikit garam. Buat hingga siap dan boleh dihidangkan...                                                                                                     
tepung akan dikurangkan menjadi separuh je, sebab makan berdua je, ok..settle kuih, lauk mungkin ayam masak merah dan sayurnya xde la pulak, kena p cahaya mart kejap nanti....cari kobis, wat acar je la...

ok settle.....esok lusa kita buat gulai ketam yang macam shiha masak dalam ketuk ketuk ramadhan tadi, simple je....
ketam gulai nenas madu
bawang merah dan bawang putih secukupnya
rempah kari
buah nenas
susu sejat dairy champ
ketam 4 ekor di belah dua
sedikit air dan garam

1. bawang merah dan putih dikisar dengan rempah kari
2. masuk rempah yang dikisar dalam peruk, masak tanpa perlu di tumis dgn minyak
3. kemudian masukkan sedikit air dan ketam
4. letak nenas dan gaul rata
5. akhirnya masukkn susu sejat dan garam

nota hati ; hari ni ari pertama kami berbuka bersama kat rumah tahun ni......dan tahun ni baru sekali jelajah bazar ...dan image di bawah untuk peringatan diri sendiri je.....moga aku makin hari makin sedar makin hari makin bertanggung jawab makin hari makin menjadi isteri yang baik







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...