Monday, June 25, 2012

Petikan kata kata prof dr Muhaya


Salam sayang dan bahagia buat semua.
cuba kita tanya pada diri kita hari ini. Adakah kita sudah bersyukur dan berterima kasih dengan pemberian yang ALLAH beri? Cuba lihat di luar di sekeliling kita,siapa yang membekalkan udara? setiap helaian daun-daun yang kecil bernafas,setiap helaian daun ada berbilang urat yang diciptakan, bayangkan berapa ribu pohon yang ada di depan mata kita sekarang yang berkongsi dengan kita untuk bernafas. Tidak terjangkau dek akal. Bersyukurlah walau sekejap,nikmatnya hanya kita yang rasa.

payah memaafkan orang dan berkata orang itu tak pernah meminta maaf maka kita hidup dari luar ke dalam dimana kita memberi kuasa dan orang dan sekitar menentukan dunia dalaman atau jiwa kita. Ini tanda jiwa yang lemah dan tidak bergantungbpada Allah dan fokus kehidupan yang cetek. Mula cari ilmu ugama dan ingat persediaan akhirat dan jangan terlalu yakin dgn umur kita. Bayangkan rakan keluarga yang telah meninggal betapa menyesalnya mereka dialam kubur dan ketika sakratul maut kerana tidak memaafkan orangblain dan betapa kurang amalan baik kerana sibuk melihat keaiban orang dan kurang refleksi diri dan bertaubat. Banyakkan bertaubat setiap saat dan lihat bagaimana kemarahan kitabpada orang akan hilang dan bagaiman mudah memaafkan orang bila kita mengharap keampunan Allah.

Bila memaafkan sebenarnya ia untuk kita bukan utk orang. Setiap kali dibuang emosi marah, benci, dendam, maka kesihatan fizikal, mental dan rohani akan meningkat. Lihat bagaiamana hidup berubah

Semua masaalah berada dalam fikiran kita. Ubah cara fikir dan segala perkara akan berubah

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...