Tuesday, June 12, 2012

TABIAT MENDISIPLIN DIRI


TABIAT MENDISIPLIN DIRI YANG MEMBEZAKAN ANTARA ‘YANG BERJAYA DAN GAGAL’

Baru-baru ini wartawan bertanya kepada saya mengenai tajuk di atas. Lalu teringat saya kata-kata mentor saya ketika saya belajar 'membuang' Perkara-perkara yang tidak patut ada pada seseorang yg. ingin mencipta 3 K.

Amat sukar bagi saya utk. menyerapkan ke dalam diri ini tabiat-tabiat dan amalan Disiplin diri. Minda. Rohani. Emosi dan tindak tanduk yg. wajib saya patuhi jika mahu jadi insan berbeza dan berjaya.

Sebenarnya tabiat Disiplin Diri ini dapat dibentuk dlm diri kita apabila tabiat disiplin diri ini kerap dilakukan . Dengan membuat perkara yg. sepatutnya, pada masa yg. sepatutnya. Samada kita suka atau tidak, ianya menjadi semakin melekat dlm jiwa.

Semakin lama, kita tidak membuat alasan lagi. Walaupun sukar, kita tetap melakukannya tanpa dolak-dalik lagi. Sebaliknya tabiat tidak baik mudah dibentuk tapi tidak memudahkan kehidupan kita pada jangka masa panjang. Seumur hidup.

Kalau mahu berjaya. Mari kita pupuk sikap berdisiplin. Pertama sekali . Mari kita membuat keputusan paling nekad dan memilih bagaimana diri kita berubah.

Kemudian tolak alasan-alasan yg. mungkin timbul, kerana kebanyakan alasan-alasan tadi kita sendiri yg. timbulkan.

Terus menolak segala jenis alasan selagi kita tidak berubah menjadi orang yang kita kehendaki!

Percayalah, lama kelamaan sikap itu menjadi mudah utk kita lakukan. Malah apabila kita tidak melakukannya, perasaan kita menjadi tidak selesa seolah-olah sebahagian badan kita tertanggal!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...