Saturday, April 30, 2011

Cermin Diri

if you talk nicely to others,
then others also nice to u

if you need u request
then others know

cermin la diri kita,
di mana kemampuan kita
jangan lebih lagak dari agak

Tuesday, April 26, 2011

Penantian Satu Penyiksaan

yup,
walau berapa lama masa kita
walau selama mana kita menunggu
walau berapa lama kita perlu bersabar
walau berjam kita menanti
walau berhari kita mencari
walau berbulan tiada jawapan
namun hargai sedetik yang kita ada
guna masa yang di beri sebaiknya
peluang tak datang berkali kali
mungkin ada kedua, ketiga
namun sabar itu bukan selamanya

Saturday, April 23, 2011

Allah Knows What Best 4 Us

sedikit kebaikan sejuta perhargaan
sedikit perhatian sekelumit kasih sayang
selautan kesalahan ribuan kemaafan


Monday, April 18, 2011

Utusan Kecewa

Bagai ada satu rasa, rasa kecewa yang teramat sangat, walau tunas kian lama tersemat di lubuk hati namun bagai bercambah membenam kukuh di sanubari hari demi hari,....kini aku hilang pertimbangan untuk pedulikan semua keadaan keliling kerna kecewa mengatasi keperluan dan juga memang tak berkemampuan.....

jika kini kau rasa tekanan itu melanda dirimu, ketahuilah diri ini hampir putus asa terlebih dulu dari apa yang kau rasa kini, di setiap nafas ku telan segala tekanan demi martabat yg ingin kau beri itu yang telah lama ku dambakan.......

jika kau rasa sakit nya hatimu kini, ketahuilah hati ini parah terlebih dulu darimu, bisanya bernanah, ada kau peduli......di saat ku kesedihan pd kesakitan yang tak termampu ku tahan itu, kau tidak hadir merawatnya dan kau tak pernah peduli.....

jika kau rasa kata kataku menghiris kalbumu, ada pernah kau rasa bagaimana hatiku di saat kau hembur kata kata bisamu....

jika kau rasa ku cuma permainkn keadaan, ada pernah kau hitung saat ku terhimpit dalam keadaan perit ku

jika kau rasa kau senang tapi orang lain susah, maka keadaan ku jua begitu, aku senang pada keadaanku dan akan menyusahkan orang lain juga....kerna keadaan kita sama, kita punya banyak hati dan msa orang lain yang perlu kita jaga....

jika kau rasa buntu dalam menyelesaikan masalah kita, ketahuilah di saat ini aku umpama tiada akal lagi untuk menyelesaikan apa yang kita telah lakukan.....

jika kau rasa keluargamu amat bererti pdmu dan perlu di jaga baik begitu jua diriku, walau teruk mana keluargaku namun itu yang ku ada.....berkurun lamanya ku sulam ketabahan menghadapinya dan kini ugutanmu bagai memberi erti, tabahkah untuk ujian baru

jika kau rasa kecewa dengan sikap dan kata kataku, adakah pernah peduli dengan kata katamu pada ku dan segala tindak tanduk mu selama ini.....

jika kau rasa semua salahku ini menyusahkan hidupmu...maafkan aku....dan kini aku tak ingin peduli lagi pd satu rasa......kerna aku kian hilang rasa.....

Ya Tuhan, sekali lagi aku di uji, KAU bagila kekuatan untuk ku untuk terus tabah pada ketentuanmu, dan jika takdirmu ini mensia sia kan masa depanku dan semua orang, KAU ambil la nyawaku, dan jika takdirmu ini berguna dan bermanafaat pdku dan semua orang KAU panjangkan nyawaku , aku hambaMU yang terlalu lemah....


nilai kasih sayang dan pengorbanan

jika tiada cinta dan kasih di hati tak perlu berkorban
kerna pengorbanan antara dua insan
yang tiada pertalian darah
antara teruna dan dara
bukan berasas pengorbanan
ia adalah dari titik rasa kasih
sayang dan cinta
maka lahir la pengorbanan
bagi melindungi
bagi bersama melayari
kerukunan hidup
mengikut fitrah insaniah


TERIMA KASIH SAYANG
MAAFKAN DIRIKU

Utusan Pagi


nota hati ; berpagi pagi adalah rejeki walau roti bersama tuna chili, ia adalah satu nikmat tak terhingga sbb ia adalah feberet.....hehe...bangun pagi pagi bagi mencukupkan masa seharian kita, bangun lambat adalah satu kerugian kerna bukan saja lambat makan bahkan melambat peluang kita gi keje.

HEalth and fitness are not the same.FItness may not be health. Fitness is ability to perform a task but health means optimum condition of all our body system. WE may jeopardise our health for fitness like overexercising.

What do we don consistently to improve our body and make it perform at peak efficiency. Same thing mentally so do both exercise and innercise ( mental exercise by removing negative emotions)

never spend more than 10 % on problem. Spend 90% on solution


Sunday, April 17, 2011

Minggu Ke 3 sudah...


Dalam menghitung hari, ari ni dah 17 april 2011, cepatnya masa berlalu, setiap hari ada cabarannya dan setiap hari ada kebaikannya dan dukanya.....moga ari ini lebih baik dari semalam.....diam itu emas, tulisan itu senjata, ....THE POWER OF WORDS

Hari ini ada satu petua - untuk jadikan badan sihat, ringan dan bertenaga
amalkan meminum minuman tradisi air rebusan serai bersama halia, kulit kayu manis dan lada hitam setiap pagi dan malam

CANTIK DI MATA CANTIK DI HATI - bibir yang manis ....THE POWER OF WORDS

lip defense sebamed baik
untuk bibir kering dan merekah
tanpa perasa dan bervitamin E
bagi menghasilkan bibir manis bekilauan

Friday, April 15, 2011

Amalkan Surah Alam Nasrah


nota hati : satu lagi amalan yang baik untuk semua, amalkan membaca surah alam nasrah selepas solat untuk ketenangan dan penunjuk jalan, permudahkan urusan, menghilangkan sifat kesal dan jemu, untuk rezeki dan urusan jodoh,

- bagi menghilangkan rasa sedih dan dukacita, tulis surah ini dalam bekas kaca dan di lalukan dengan air mawar dan di minum dan ia juga baik untuk menguatkan ingatan.

Wednesday, April 13, 2011

13 april 1984


Belasungkwa buat En Ismail Bin Che Mat
ingin ku tabur mawar putih di pusara mu hari ini
namun apakan daya
nun jauh di sana
ku titipkan surah yasin
serta al fatihah buat mu abah...

kenangan dan kerinduan
padamu abah
tak mungkin bisa luput
dan kini
anak perempuanmu
meratapi kepergian mu
berhari
berbulan
bertahun
kerna
derita kepergian mu
amat perit utk ku tanggung
kehilanganmu
umpama ruang kosong
yang menemani hidupku
sepanjang hayatku

abah
bukan ku tidak akur pd takdirNYA
melewati hidup
sebagai anak yatim
satu beban tak termampu ku galas
perit kesusahan hidup
jerih tohmohan masyarakat
kesilapan dan kebodohan
bersimpang siur
dalam liku hidupku
meratapi kepergianmu
bukan mau ku
namun aku lemah

abah,
hadirla dlm mimpiku
mengubati rinduku
jua resahku

nota hati ; kini ku sedar, betul kata en syuk aku pernah kehilangan besar dlm hidup ini kerna itu aku x pernah peduli lagi pada kehilangan selepas itu......dtg dan pergi suatu peluang dan kehadiran adalah nikmat allah tak terbanding pd kehilangan satu ini....Ya Allah luruskan hatiku .

Tuesday, April 12, 2011

12 April Satu Kenangan


nota hati ; slow giler tenet ku sekarang, setelah beberapa hari x dapat nak hupdate blog kesayangan ku yang menyimpan semua koleksi kesayanganku ini baru ari ni baru berjaya tembusinya...heeeee....huhuhu

12 april kan ku kuburkan sbg kenangan dan mulai 12 april ku pndang masa depan ku, biar kelam biar kelabu namun takdir itu harus ku tempuhi jua. Ingatan terakhir 12 april 2011 dan aku akan terus berlalu ke destinasi masa depan yang ku pohon akan membahagiakn ku.

ku nanti ku tunggu apakah ada lagi waktu sebaik waktu sebelum 12 april 2011

ya Allah hapuskan kisah lalu, kembalikn masa depanku
ya Allah ampunilah dosaku, bahagiaku dan masa depanku

Saturday, April 9, 2011

9 Pagi, Pagi Pagi Dah Tertekan Ni....


nota hati ; pg lg dah ada tekanan....tolong, dah la serabut dah kepala hotakku dengan masalah kendiri dan kenduri ni...tub2 pg ni ada lak member minta pinjam duit, hutang lama x berbayar nak tambah hutang baru, ada mcm2 sebb la klu nk pinjam tu, nak tolong kan aku lak tersepit tak tolong kan kesian lak, rejeki dari allah semuanya....minta la dari allah...huhu....dan saat kendiri dan kenduri kian hampir ni, 50sen pun rasanya amat bernilai....cmner ni?.....arghhhhhhhhhhhhh, hatiku kian berkata, aku serik.....................cmno ni,,,,,,,,Ya allah kau bagila hambaMU ni ilham.....

Friday, April 8, 2011

8 Hari Sudah dan Kini Jumaat Lagi




nota hati : dari MU aku datang, padaMU aku berserah, Ya Allah permudahkan la segala urusanku dan rahmatilah perjalanan hidupku, dalam menghitung hari, ku serah segalanya pd ketentuanMU, ya Rahman. Hari ni bermula dengan kehangatan mentari pagi, rutin hari jumaat , mendobi akan di mulai 9 a.m ...moga cuaca hangat ke ptg.

Thursday, April 7, 2011

Jika Dia Jodoh Kita

Am I Marrying the Right Person?


ring

This is the question you must ask before marrying someone. While many factors are used to determine compatibility, you may be surprised to read that the answer to this question is in fact mostly based on feelings. Through the process of getting to know different types of people, you will discover a variety of personalities and, more importantly, the type of person you are most comfortable being around. Over time, and with increased maturity, you will also develop a deeper understanding of your own personality.

Eventually, you will meet someone you feel compatible with and want to consider for marriage. You will inevitably ask, “Is this the right person for me?” As described to us in Surat An-Nur: “…women of purity are for men of purity, and men of purity are for women of purity: these are not affected by what people say: for them there is forgiveness and a provision honorable.” (Qur’an, 24:26) This verse reminds us that people are matched by Allah. The following is a description of the feelings necessary to know that you have found your match.

The right person is someone you feel comfortable opening up to – someone you can be vulnerable with. The right person encourages you to make decisions that are right for you. This may include decisions about a healthy lifestyle and supporting your efforts to find balance between work and family. You feel encouraged and supported to grow in all areas of your life because the person you want to marry is not negative, selfish or critical. Rather, when you are with this person you feel safe to share your thoughts and ideas and you feel uplifted by their support. The right person is someone you have developed a deep friendship with and you mutually enjoy each other’s company. Building a marriage on a friendship is important because love grows out of friendship.

You and the right person for you have similar life goals and values. This doesn’t mean your goals and values are exactly the same, but they don’t contradict. You are able to agree on long term goals that you can attain together. When you are with the right person, you are able to communicate your feelings and concerns and you don’t feel that you need to keep them bottled up inside. When you disagree on something, you are both able to share and listen to each other’s opinions, then you both seek to compromise. Conversations with the right person are interesting and help you grow intellectually. With the right person you are comfortable sharing your thoughts and feelings on various topics. Couples naturally grow and change throughout the course of their marriage and this requires an ability to effectively communicate and resolve concerns as they come up.

The right person is kind, considerate, and polite to you and the people around you – and not just to impress you. This person encourages you to have good relationships with your family and friends. You both realize marriage is the bringing together of two families, not becoming an isolated couple. These behaviors toward your friends and family are a natural reflection of a person’s true character. Showering you with kindness, but not extending this to your friends and family, is a sign of inconsistent character. Character is shown through the actions that come to us naturally – whenever and to whomever. Both of you will show your character through what comes naturally more than anything that will ever be said. The person who is right for you isn’t rude, childish, arrogant or selfish. Rather, they are thoughtful and caring of everyone around them, not only their parents and their boss but the waiter and the clerk. A marriage is built on the feelings of respect and compassion; unless these come naturally, whatever behaviors are used to impress you before marriage will not last the everyday interactions of a marriage.

Finally, the right person is honest with you and is someone you can trust. This person is truthful with you about life decisions and concerns. The person you want to marry does not seek to control your life but seeks to share a life with you. The right person trusts you and does not scrutinize you or make you justify your every move. When you are with the right person, you will feel safe and accepted for who you are. You feel you can share your mistakes and work on your weaknesses.

It must be said that anyone who is dishonest or does things that are against your values is someone you should not marry. The foundation of a healthy marriage is one that is based on honesty and trust between two partners.

Establishing compatibility for marriage is based on many factors and the most obscure – yet most important – are the feelings we have about the person. There are some people we instantly “click” with and there are others we find interesting and want to learn more about. These are the initial feelings, but as we get to know someone and seek to find compatibility in values and goals, one must carefully examine their feelings.

Being with the right person is uplifting to our spirit; the relationship brings us tranquility, as is described in the Qur’an:

30:21

“And among His Signs is this, that He created for you mates from among yourselves, that ye may dwell in tranquility with them, and He has put love and mercy between your (hearts): verily in that are Signs for those who reflect.” (30:21)

While no human being is perfect and we should not be looking for unrealistic qualities, you will know if you have found the person that is a good match for you. Remember that finding the right person is only half the challenge – you must first be the right person that someone would want to marry.


nota hati; dr FB suzy tp artikel ini di sini, http://www.suhaibwebb.com/relationships/am-i-marrying-the-right-person/

Setelah 3 Hari

beberapa minit sebelum melangkah
keluar bekerja
ku update mingzhu ni
lepaskan gian kejap

setelah 3 hari
kelajuan celcom berukband
macam kura kura
baru pagi ni dapat berlari macam arnab
over limit eh...khee...tp bil dah settle 3 hari lepas gak

bergegar blog dr group six
terima kasih semua
terima kasih BA

"Will someone else's life be brighter tomorrow because of what you have done today?"
William Arthur Ward



nota hati; pic dr tagged....sape ntah ira tu...rembat jo....keadaan kendiri juga kian pulih, berkat kesabaran dan sokongan kawan2...terutama rumput kecil...tq dear....di saat, waktu kian mhambat diri, sokongan dan ambil berat orang terdekat itu penting...wahai org2 terdekat, tunggakkan ku, ku tak mampu sendiri tempuhi gelodak ini....BALIKKEJE KARANG BARU BW

Sunday, April 3, 2011

Gegar 1000 Blog April Bermula


Mr BA yg kreatif
first time join progrm BA
untuk apa ntah, follow je
tp ku derhakakan tajuknya
sebutan sama cuma ejaan berbeda
dan
masih ku ingat
ku cukup kagumi Mr BA ni
rata riti ada list yg tersenarai dia,
http://www.benashaari.com
dia follow blog ku
dia buat entry pasal blogku
maka blog BA sentiasa di senarai teratas listku
tq BA

2 Pekara yang Kena Ingat

lonely swan, swim alone
i can feel it
how lonely am i
by the time
when i need u, u not there
n i swam alone
tru deep river
with fear
but then by ALLAH guide
i reach till the end

i hate dis feeling
~if i can swim by myself why i need u~

i just need Allah...
to guide me
to give me
the right feeling of me

pesan ustaz - trg.fm :

ingat dua pekara, lupakan 2 pekara
ingat Allah dan hari akhirat
lupa pekara baik yang kamu lakukan
dan pekara jahat yang orang lakukan

25 Tanda Yang Perlu Kita Sedari

KULIT boleh diumpamakan seperti ‘skrin televisyen’ yang boleh memaparkan apa yang berlaku di dalam tubuh manusia. Jika tubuh tidak sihat ia boleh dilihat daripada kulit yang tidak berseri, pucat, berjerawat dan kusam. Bukan setakat penyakit, kulit juga ...menjadi ‘agen’ pemberitahuan sama ada seseorang itu diselubungi perasaan tenang, gembira atau sebaliknya.

Justeru, setiap orang pastinya mahu kelihatan segar, bertenaga, berseri dan mempunyai kulit yang mulus menawan. Seringkali kita mengutamakan kecantikan dengan memberi penekanan dari luaran. Tidak kira lelaki mahupun wanita, masing-masing sanggup mengeluarkan sejumlah wang untuk membeli set penjagaan kulit, makanan tambahan dan juga vitamin. Namun, tidak ramai yang terfikir untuk melakukan pembuangan toksin dalam badan. Jika seseorang yang tidak pernah membuang toksin sejak lahir hingga umurnya mencecah 30 tahun, bermakna sudah macam-macam sisa toksin terkumpul dalam badannya.

Jika sistem semula jadi tubuhnya tidak mampu untuk membuang toksin tersebut secara semula jadi, itulah yang akan menyebabkan kulit seseorang itu kusam, berjerawat dan banyak lagi keburukan lain. Secara umumnya, jerawat, alahan, selesema, bau badan, mulut bau dan banyak lagi terjadi kerana fungsi pembuangan toksin yang sepatutnya berlaku terjadi sebaliknya. Jadi, toksin itu tetap keluar namun dalam bentuk cela pada kulit manusia.

Simptom-simptom tersebut hanya yang boleh dilihat di wajah, sedangkan, di dalam organ tubuh yang tidak pernah dibuang toksin akan menyebabkan kesan yang lebih tidak elok. Selalunya seseorang hanya akan mengambil tindakan sekiranya sesuatu penyakit telah berlaku.Justeru, apabila tubuh tidak pernah melakukan proses detox atau nyah toksin sejak lahir, biasanya tubuh akan menghantar ‘tanda’.Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan ini sebenarnya berhubung kait dengan fungsi badan yang lain.

Semua ini adalah tanda-tanda bahawa tubuh perlu menjalani proses nyah toksin bagi membersihkan ruang yang tersumbat.Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda :-

1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).
i) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
ii) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
iii) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
iv) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja v) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2. HIDUNG. Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.
i) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
ii) Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
iii) Bersin a. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong. b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

3. BATUK
i) Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
ii) Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
iii) Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4. KERONGKONG
i) Kerongkong kering: Proses membuang toksin sedang berlakudi seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
ii) Sakit kerongkong: Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)
i) Bibir pucat a. Sistem penghadaman yang lemah. b. Perut mengandungi angin. c. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi.
ii) Bibir kering dan pecah: Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.
i) Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
ii) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser): Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
iii) Mulut berbau busuk: Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.
i) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
ii) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8. KULIT BERPELUH :
i) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
ii) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9. RUAM DAN BISUL : Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

10. KULIT GATAL DENGAN RUAM : Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

11. KULIT PECAH DAN BERAIR : Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.

12. RAMBUT GUGUR : Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI
i) Sakit Sendi a.Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout). b. Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism). c. Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
ii) Kebas Tangan: Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
iii) Kebas Tangan Kiri dan lengan: Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
iv) Kebas Kaki : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
v) Sakit Tapak Kaki : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
vi) Sakit Tumit Kaki : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
vii) Rasa Panas Di Tapak Kaki: Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
viii) Gatal Di Celah-Celah Jari Kaki : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

14. TANDA-TANDA DALAMAN
i) Kepala: Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
ii) Pening/Sakit Di Bahagian Depan Kepala : Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
iii) Pening/Sakit Di Bahagian Belakang Kepala a. Bahagian atas : Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi. b. Bahagian bawah (tengkuk): Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
iv) Sakit Kepala dan Rasa Gas Keluar Dari Telinga :Menandakan penyakit migrain.
v) Bisul Terjadi di Kepala : Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
vi) Rasa Pening Yang Memusing : Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

15. MULUT/KERONGKONG/LIDAH
i) Loya/Muntah: Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
ii) Muntah darah a.Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan b. Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.

17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT : Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

18. KENCING
i) Kerap Kencing : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran
ii) Air Kencing Berkapur: Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
iii) Air Kencing Berminyak : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
iv) Air Kencing Pekat Berwarna Coklat : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
v) Air Kencing Berdarah: Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

19. BUANG AIR BESAR
i) Cirit-Birit/Kerap Buang Air Besar : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar.
ii) Sembelit : Membersihkan toksin dari usus kecil.
iii) Najis Berdarah a. Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus. b. Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
iv) Najis Berwarna Hitam : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

20. BADAN
i) Rasa sakit : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah. a. Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf. b. Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan. c. Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan. d. Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
ii) Badan Terasa Berat/Malas/Lenguh: Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
iii) Badan Terasa Panas : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
iv) Badan Terasa Ringan :Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

21. RASA TAKUT MENGEJUT : Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.

24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :
i) Sistem jantung yang lemah. ii) Sistem saraf otak yang lemah.
iii) Masalah pengaliran darah.

25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah

sebamed liquid terbaik untuk penjagaan kulit anda,
pencuci muka dan badan berpH 5.5
menyokong dan melindungi acid mantle kulit anda
melembapkan kulit anda
halal, berunsur herba
terbaik dari jerman

nota hati : sumber dari FB - aliff . > jaga hati, jaga diri, jaga kulit, jaga badan - nyah la toksin dan nyah la penyakit hati, bahagia datang terserlah lahiriah.....

Friday, April 1, 2011

Jumaat Di Rumah Nenek


jumaat 27 rabiulakhir 1432
pagi jumaat yang tenang
berada di umah nenek di taman tas, ktn
bersarapan dengan roti telur dan teh o
ayah do belikan samosa ikan dan tu'pat kerah...

Firman Allah SWT yang bermaksud;
" Wahai sekelian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi YANG HALAL LAGI BAIK, dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan, kerna sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang lagi nyata bagi kamu. "
(Al-Baqarah: 168)

April Datang - Besday Dilla


1 April adalah besday Nordalilah Jaafar
my best frenz kat kolej dulu
3 tahun kami sebilik kat kolej seroja
budak scn sec
skrg sec besar kat mana ntah
yang pasti she was at nilai
with 2 kids n her beloved husben, happy family
dari kejauhan ini
ku doakan
kesejahteraanmu kawan
kebahgian, kerahmatanmu

kenangan bersama dan ingatan buat arwah cik Mah
ku titipkan al fatihah

nota kaki; dilla kawan pahit manis masa belajar dulu yang banyak bersabar dengan kerenah ku, pic dia ni ku ambil dari FB dia, masa dulu, ku kenal masak lomak cili api dari arwah cik mah la...ku tak lupa kenangan itu....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...