Sunday, January 9, 2011

karya uncle yang menarik

Uncle love "Jangan mengeluh sahabatku...." sebuah puisi yg aku tulis ketika diawal penglibatan aku dgn tagged ni... waktu itu aku sudah mula mampu membina semangat aku yg sebelum itu begitu kecewa. Sudah semusim...dan waktu ini aku sedar kekecewaan juga adalah baja dan api yg bermutu untuk semangat ku... Muga sahabat juga tidak mudah mengeluh...

kalau tidak dipecah ruyung manakan dapat sagunya
apakah... manis sagunya
kalau setakat memecah ruyung....
janganlah mengeluh...
sahabat ku kerana kau tidak pun bersusah...
berkapak menebang rembia mengharung paya...
menghilir mudik sungai...
adatlah... sagunya..
rasanya biasa

alang-alang menyeluk perkasam
biar sampai kepangkal lengan
janganlah mengeluh...
sahabat ku jika tidak terseluk oleh mu
kerana kau tidak pernah kesawah
menimba lopak kedenai mana...
hingga senja apatah lagi digigit lintah esuk...
hasilnya diperbuat perkasam
dengan senyum dan hilai tawa...
puas adatlah... baunya...
rasanya tiadalah istemewa bagimu

hujan emas dinegeri orang hujan batu dinegeri sendiri
lebih baik di negeri sendiri...
janganlah mengeluh...
sahabat ku jika kau masih lagi tidak mengerti....
arah hati mu sendiri...
seperti aku juga...
tidak ingin mengeluh lagi walau apa pun terjadi...

petikan dari sajak seorang uncle di tagged
kalau uncle jumpa sini, izinkn saya menyimpannya

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...