Friday, January 7, 2011

ada tujuh hakim pada masa tujuh nabi

renungan,

1. KORBAN; sebagai hakim pada masa Nabi Adam a.s.. Barang siapa korbannya hangus terbakar, ertinya dia benar dan barang siapa korbannya tidak hangus, tandanya dia salah

2. KAPAL; sebagai hakim pada masa Nabi Nuh a.s.. Barang siapa meletakkan tangannya di atas kapal itu, dia tidak bergerak, tandanya orang itu benar dan apabila bergerak tandanya salah.

3. RANTAI; sebagai hakim pada masa Nabi Daud a.s.. Barang siapa berhasil mengambil rantai itu maka tandanya dia benar dan barang siapa tidak berhasil tandanya dia bersalah.

4. API; sebagai hakim pada masa Nabi Ibrahim a.s.. Barang siapa meletakkan tanganya di dalam api dan tidak terbakart, tandanya benar tetapi bila terbakar tandanya dia bersalah

5. Gantang; sebagai hakim pada masa Nabi Yusof a.s.. Barang siapa memegang gantang itu lalu gantang itu bersuara tandanya orang itu benar dan apabila dipegang ia tidak mengeluarkan suara, maka tandanya orang itu bersalah.

6. PERIGI; sebagai hakim pada masa Nabi Sulaiman a.s.. Barang siapa meletakkan kakinya di perigi itu, perigi itu tidak menyambarnya maka tandanya benar tetapi apabila perigi itu menyambar maka tandanya salah.

7. ANAK PANAH; sebagai hakim pada masa Nabi Zakaria a.s.. Mereka menulis nama orang yang bersengketa pada anak panah itu, kemudian melemparkan ke dalam sungai. Apabila anak panah itu berjalan di permukaan air, tandanya orang yang namanya tercantum pada anak panah itu benar dan apabila anak panah itu tenggelam tandanya orang itu bersalah.

nota; petikan dari buku 7 Rahsia Langit & Bumi.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...