Tuesday, November 30, 2010

nota cinta


"Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni. Tetapi kita kena ingat. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai. Bercouple mungkin. Tetapi bukan berkahwin. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan.

"Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. Hanya Allah yang boleh memegangnya. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah. Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya, rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti."

"Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kamu, terimalah dengan hati yang redha. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kamu sayang, tak jadi hal lah. Tapi kalau dapat yang kamu tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kamu ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kamu sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kamu sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kamu.. Alangkah bertuahnya kamu kalau kamu mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur,".


- Artikel iluvislam.com

Monday, November 29, 2010

ini hasil pagi ini


ini versi webcam
almaklum la xde canon, tp klu ada mirul
bole suruh snap pic roti ni...hehe
roti sardin resepi cmg,
saper2 yg terliur sila godek kat cmg,pergh, gebu dan lembut,
yang goreng sedap yang bakar pun sedap,
sejak2 kenal tiffin blue ni, baking is interesting...
first time buat dah jadi, sedap kalah yg kat kedai tu la..
haha, perasan sungguh tp itu hakikat,
walau fizikalnya mcm budak tadika yang buat sbb tak pandai menggoreng dan belum pandai lagi membulatkan mengikut saiz pro, mcm jemari cmg tu...namun, wallah
resepi cmg mmg kelas 5 star,
bg diriku yang tak pernah buat roti2 ni....
terima kasih tak terhingga kat cmg kerna membuahkan minatku pada baking,
i love muffin n roti,

n dis my feveret, muffin kenny rogers...
lama x mkn kenny rogers....

tips dari Irfan Khairi

Tiga tip blog perniagaan Internet
by Irfan Khairi on Sunday, November 28, 2010 at 8:00am

Sekiranya anda mempunyai perniagaan Internet, bina sebuah blog untuk menarik lebih ramai pelawat berulang. Tip Satu Minit ini menarik lebih 1,000 pelawat sehari, dan saya mendapati, lebih ramai pelawat blog ini setiap hari, lebih tinggi jualan produk Rahsia Internet.com dari buku, CD dan juga Workshop.

3 tip blog…

1. Tentukan tema blog perniagaan Internet anda. Pastikan isu yang dibincangkan adalah berkaitan. Jangan lari daripada tajuk tema oleh kerana ia akan melemahkan jenama perniagaan anda.

2. Pada mulanya, sememangnya blog tidak menerima ramai pelawat. Anda perlu promosi blog secara berterusan. Jangan hampa sekiranya melihat tiada orang memberi komen oleh kerana majoriti yang besar tidak memberi komen, mereka hanya membaca maklumat sahaja… seperti pelawat Tip Satu Minit ini

3. Jangan terlalu informal di dalam blog perniagaan oleh kerana ianya akan mencerminkan perniagaan Internet anda. Sekiranya anda ingin sering menyuarakan pendapat peribadi, bina 2 blog- blog peribadi dan blog perniagaan dan asingkan posting berbentuk peribadi. Blog yang tidak formal akan menjejaskan jualan perniagaan Internet anda oleh kerana akan dilihat sebagai kurang profesional.

*Tip bonus* Ciptakan kelainan pada blog anda untuk membezakan blog anda dan berpuluh ribu blog lain. Seperti blog ini, cara persembahan berkonsep “Tip Satu Minit!” dicipta tidak seperti blog-blog yang biasa anda lihat. Perbezaan pada persembahan akan menjadi satu tarikan walaupun isi ka

Sunday, November 28, 2010

hasil hari ini


muffin kiwi
tepung campuran yg di dapati dr meeSoya, KT
biji kiwi memang mengujakan
cumanya atas berkerak...haha
biasa buat muffin ikut resepi cmg comel je...
huhu tp rasanya best jugak.

berita hari ini

- tamatnya sukan asia ke 16 Guang Zhou 2010
malaysia pulang dengan 9 pingat emas, 18 perak dan 14 gangsa, syabas buat semua atlet, usaha tangga jaya, peningkatan untuk pungutan emas walau kurang satu pingat dr di Doha, yang pasti Dato Nicol tetap cemerlang

- politik ; kekecohan PKR, ' anwar anugerah tuhan ' - Dr Wan Azizah Ismail
ya memang Dato Seri Anwar Ibrahim anugerah tuhan, anugerah kpd Dr Wan Azizah sebagai suami dari dulu hingga kini. Ketabahan Dr wan azizah mmg ku kagumi tp td, kelibat huluran tangansalaman Dr wan azizah kpd bukan muhrim mencuakkan keyakinanku.

- PM rasmi MAHA 2010
MAHA di sambut meriah,perasmian pada hari ini yang mana menunjukkan kemajuan dan peningkatan kemeriahan program membanggakan seiring penggunaan teknologi terkini dan sekaligus mencatatkan kehadiaran yang menggalakan dgn jutaan pengunjung dan maka timbalan PM mengumumkan akan mengadakan MAHA mingguan, bulanan...klu mingguan tu nanti jemu lak...

- Dalam negeri
Kuala Lumpur; calon spm maut di gilis lori
Kuala Terengganu; wanita warga emas maut dirempuh van ketika melintas jalan membeli jajan di sebuah stesen minyak di jambatan sultan mahmud

- Dunia
Korea bergolak lagi, korea utara melancarkan tembakan ke atas pulau yeong pyeong yg menjd rebutannya
Sydney, komputer sebuah bank terbesar di Australia gagal berfungsi menyebabkan mesin atm tak dapat berfungsi dan berjuta penduduk tak dapat mengeluarkan,musim gaji ni ...huhu
Washington, Obama di siku kena 12 jahitan semasa bermain bola keranjang bersama keluarga dan rakan.

nota; sekian, wasalam....catatan buat kenangan...

petua orang cemerlang Dato' Dr Mohd Fadzilah Kamsah

Orang cemerlang sentiasa melakukan 7M dalam hidupnya.

M1 ~ Muhasabah atau nilai diri
M2 ~ Muraqabah atau ihsan
M3 ~ Musyaratah atau syarat mencapai matlamat
M4 ~ Mu'aqabah atau didik jiwa murni
M5 ~ Mujahadah atau bersungguh-sungguh
M6 ~ Mu'atabah atau kritik diri
M7 ~ Mawaddah atau kasih sayang



nota ; rahsia 7

Saturday, November 27, 2010

bila fikiran tengah buntu


Perjalanan seribu batu bermula dari satu langkah ~ Loa Tze

Manusia tidak merancang untuk gagal, mereka gagal untuk merancang ~ William J. Siegel

dan di saat ku buntu, langkah ku kelu, perancangan ku gagal, aku hilang arah, malam yang menjadi siang, lena ku kurang, fikiran menambah beban...
Ya Allah bantulah hambaMU meneruskan perjalanan.

Friday, November 26, 2010

cara urus uri ikut islam

Anda musykil - Dr Mashitah

Uri adalah 'sarung' yang terbentuk dalam rahim ketika kehamilan dengan salur darah dan bersambung dengan bayi menerusi tali pusat.

Oleh kerana ia adalah bahagian bayi maka ia adalah bersih dan perlu diperakukan dengan baik yang mana ia perlu ditanam dan tidak ditinggalkan merata rata bagi mengelakkan dari di makan anjing atau binatang lain.

Sebaiknya dibersihkan dahulu dan mengikut petua orang tua, ia perlu di basuh dengan air asam supaya tidak berbau hanyir darah yang mana boleh menarik deria binatang menggali dan memakannya.

tips dari Irfan Khairi

Dari 0, di bawa oleh DiGi
"Berguru Kepalang Datar Dapat Rusa Berbelang Di Kaki, Berguru Kepalang Ajar Bagai Bunga Kembang Tak Jadi".....kata-kata drpd Pendita Zaaba..

Ada orang mengatakan Perniagaan itu sesuatu yang "biasa" atau "common sense"..... Asal ada keinginan serta duit yang cukup sudah memadai untuk memulakan perniagaan. Jika benar maksudnya perniagaan itu hanyalah sebagai sesuatu untuk "cari makan" sahaja.

Apa maksudnya?

Maksudnya disini, mereka yang menjalankan perniagaan hanya sekadar mencari rezki untuk keperluan sahaja. Jika keperluan harian mereka RM50 sehari untuk menampung makan, minum, minyak kenderaan......kebanyakan mereka hanya fokus kepada usaha untuk mendapatkan RM50 yang PERTAMA sahaja. Dan jika matlamat itu tercapai maka mereka akan berpuas hati.

Senario jika mereka mendapat lebih daripada yang dijangkakan?

Macam mana pula jika sehari berniaga mereka mendapat RM100, RM150 dan RM200? Ada dua keadaan;

PERTAMA membuatkan mereka kuat semangat dan rajin untuk berniaga. Jika keadaan ini berlaku bukan sahaja menguntungkan kepada perniagaan malahan akan memberikan keyakinan kepada pelanggan. KEDUA mereka akan tutup perniagaan mereka sehari, dua hari atau tiga hari sebab matlamat mereka sudah dipenuhi.. Sebab itu banyak keadaan berlaku dimana gerai-gerai peniaga kadangkala buka..kadangkala tutup...tidak konsisten....

Ini bukan teori...tetapi ini antara intipati yang dikupas oleh mentor jutawan dalam siri sebelumnya... Ia menegaskan beza antara peniaga dan usahawan adalah cara pemikiran mereka. Peniaga memikirkan cara untuk "cari makan"....Usahawan berfikir cara untuk "mencari untung" dua matlamat yang berbeza melahirkan kesan yang berbeza....ANDA memilih yang mana satu?

BANYAK lagi maklumat dan tips yang boleh anda dapati dalam Koleksi Terbaik DVD Konvensyen DKSJ II Jun 2010. Antara lain....

  • Kenapa sudah berniaga tapi masih tak UNTUNG!
  • Tip untuk menjadi KAYA. : Beza cara orang KAYA, Orang SUSAH dan Orang MISKIN.
  • Cara tepat untuk MENIKMATI HIDUP.
  • Bagaimana nak menjadi Berani MENJUAL BUKAN Gagal MENJUAL!
  • Cara meningkatkan PENDAPATAN 100%, 200%, 300%
  • Bagaimana Mengejar KEBAHAGIAAN, KEKAYAAN dan KEJAYAAN
  • CARA memulakan perniagaan dengam MODAL yang MINIMA!
TETAPI.....jika anda ingin mengetahui dengan lebih lanjut mengenai mentor-mentor ini dan untuk berpeluang berjumpa dan berguru dengan mereka anda boleh menghadiri seminar "Dari 0" PERCUMA di Lokasi berikut ;

24/11/10 (RABU) Kuala Lumpur (Cititel Hotel, 8pm to 11pm)

26/11/10 (JUMAAT) Johor Bahru (Hotel Selesa, 8pm to 11pm)

27/11/10 (SABTU) Melaka (Hotel Emperor, 2pm to 6pm)

28/11/10 (AHAD) Kuantan (Hotel Grand Continental, 2pm to 6pm)


Jika anda mahu turut serta dalam taklimat ringkas ini anda boleh mendaftar dengan sms butiran , , , dan ke 017-393 5364.

Pendaftar 30 yang TERAWAL berpeluang untuk membawa pulang DVD bertajuk "PERNIAGAAN E-BOOK" disampaikan oleh Irfan Khairi.

Seminar "Dari 0" secara PERCUMA ini dibawakan KHAS oleh DiGi.

Wednesday, November 24, 2010

UNICEF campaign


KNOWLEDGE IS KEY TO PROTECT CHILDREN

LEARN. ACT. SHARE. SUPPORT.


Child abuse occurs in every country, across every culture and community. It happens at all levels of society - in poor homes as well as the affluent, in rural homes and those in urban areas. It does not matter from which background a child comes, the impact of abuse could devastate any child, anywhere.

As a Campaigner for Children, there are three vital actions you can take during your journey to end child abuse:

1. LEARN: Visit the campaign website to learn more about what you can do individually and within your community to prevent child abuse.
2. ACT: Always stay alert for children and report suspected child abuse by calling 15999. Here are suggestions of what you can do when faced with situations of child abuse.
3. SHARE: Use the resources available here to start conversations among your friends and family and to shape a new culture where each of us is prepared to stand up for children.
4. SUPPORT: A broad Study to fully understand the scope and severity of child abuse in Malaysia will require substantial UNICEF support. Your donation can help us to better understand the plight of abused children and reach out to help.

Let us come together and unite against abuse. This is not about charity, it is about taking responsibility.
You are a catalyst for positive change for children, family and society at large. The smallest contribution and action can make a big difference in a child's life - even if it is just a Tweet or a Facebook update.

United against abuse,
UNICEF MALAYSIA TEAM

PS. Don't forget to design your personalised hand if you have not done so already!

Tuesday, November 23, 2010

sekadar panduan...

Kepercayaan sekadar satu panduan

Ahli psikologi Barat, Dr. Kevin Leman membuat huraian mengenai hubungan pasangan mengikut urutan dalam keluarga.



Sulung dengan sulung

Berpeluang besar untuk sering bertegang urat. Masing-masing sentiasa suka berkeras ataupun dalam menentukan siapa pemberi dan penerima perintah. Jika hubungan cinta terjalin, ia memerlukan jiwa besar dan kesabaran dalam menjalani hubungan seperti ini.


Sulung - Tengah

Sudut negatif dari hubungan ini adalah kemungkinan berubahnya sikap si anak tengah untuk menyenangkan si sulung. Anak tengah adalah pasangan yang serasi untuk siapa saja. Meskipun begitu, ia sering kali menganggap si sulung sebagai yang suka menggertak dan menakutkan.

Jika anak tengah berpasangan dengan anak sulung, maka sering kali ia harus merelakan keinginan dan impiannya demi pasangannya. Namun, jika si tengah cenderung bersikap seperti anak bongsu, mereka dapat menjadi pasangan yang cukup serasi.


Sulung - Bongsu

Kombinasi paling serasi. Si sulung dapat mengajarkan pasangannya, untuk bertindak lebih teratur dan dewasa, terutama saat menghadapi masalah serius. Sementara, si bongsu dapat seimbangkan sikap serius si sulung dengan mengajaknya bersantai atau sekadar duduk sambil berkhayal mengenai masa depan.


Tengah - Tengah

Pasangan ini dapat pergi ke manapun dan memutuskan apapun yang mereka sukai. Mereka dapat menjadi sangat serasi, apabila yang satu cenderung seperti anak sulung dan pasangannya seperti anak bongsu. Dengan begitu, mereka berdua dapat saling melengkapi.

Namun, anak tengah biasanya suka menyimpan rahsia. Hal ini tentu dapat menjadi halangan serius dalam berkomunikasi. Bagaimanapun, masalah akan mudah dan cepat selesai kerana mereka pandai berkompromi dan menjunjung tinggi perdamaian.


Tengah - Bongsu

Hubungan ini akan berjalan lancar, bila si anak tengah cenderung bersikap seperti anak sulung. Jika anak tengah menunjukkan ciri sejati, maka ia akan terbawa-bawa gaya si bongsu yang lebih santai dan suka mengikut kehendak diri sendiri. Ini berlaku, terutama apabila anak tengah ini adalah pihak perempuan.


Bongsu - Bongsu

Berhati-hatilah! Bersama pasangan yang seirama memang menyenangkan. Namun bila tidak melihat kenyataan, kamu akan sulit untuk mengawal situasi.


Copy dr http://manyusoef.blogspot.com

Saturday, November 20, 2010

aidil adha dan pengorbanan - geng gocoh sokmo

ayah da


nenek n ma


ni la geng gocoh sokmo
apa yang penting, gocoh sokmo



aidil adha 2010
memberi erti pengorbanan sebenar
sebahagian daging korban cukup untuk menyatukan sebuah keluarga
pengorbanan keegoan, pengorbanan kemarahan,
pengorbanan dendam,
membuahkan kemesraan dan kebahagian

bahagia datang bila kita berlapang dada.
sengketa pergi bila kita melupakan segala

Tuesday, November 16, 2010

colour dan tafsirannya


Red
What it represents: Ah, the color of passion, anger and high blood pressure. Red is a primal color. It represents primal urges, like lust (“I must have you now!”) and fury (you know the phrase “seeing red,” right?). Yes, red is a commanding color: think of how stop signs get you to halt in your tracks and how you stand back when a red fire engine goes whizzing by.

Understanding people who love it: They act — sometimes without thinking — on immediate desires. In fact, they’re usually the poster children for immediate gratification. It’s up to you if you go for it... or proceed with caution

Orange
What it represents: OK, orange is not exactly the easiest color to wear and it’s not the most common favorite color, but guess what? Orange is as sensual as it gets. Orange is a mellowed red — and it takes primal, lusty urges and mellows them with a softer vibe. Orange is the color of early attractions, emotional responses, and inner magnetism. Oh, and one other thing: orange is also close to gold, the color of success and wealth.

Understanding people who love it: Someone who likes orange is alive with feelings, the ability to nurture, and can intuit a path to success. If your favorite color is orange, you don’t have an “off” switch when it comes to passion. This is all good stuff, but there’s nothing casual about the connections this kind of person usually forges.

Yellow
What it represents: Yellow is the color of the sun, vitality, power and ego... but it’s not a great indicator of romance. Watch out for self-centered, “me first” energy when someone prefers yellow to the rest of the rainbow.

Understanding people who love it: If yellow is your favorite color, temper your use of the word “I” when you’re interested in someone else. You can come across as too ego-centric otherwise. Now, if you’re dating someone whose favorite hue is yellow, make sure to jump in and share stories about yourself, since this person may not give you much room.

Green
What it represents: Here is the heart of the matter: green is the color of love. (It’s no coincidence that we make our money in the same color...) Green is the color of life and abundance — leaves, grass, plants — it’s all about growing, expanding, and living. So why don’t we give ferns instead of roses on Valentine’s Day? Because green is about expansive, humanistic love and acceptance, not bodice-ripping romance. What’s more, green is a nice-person color, a “do-gooder, be-gooder” kind of color. This person has a warm heart. Passion is probably in there somewhere, buried under their integrity and honor.

Understanding people who love it: If you love green, you put the greater good before your own good — but try a little selfish behavior once in a while.

Blue
What it represents: Blue is a color of clarity, communications and charm. And regardless of the shade, this hue says: “I like to be understood.” On the downside, under stress, a “blue” person can send mixed messages, have trouble making up their mind, or just space out during conversations.

Understanding people who love it: If blue is your favorite color, you never run out of anything to say — expression is your strong suit. And if you’re dating a “blue” person? The same holds true; you should always know where you stand.

Purple
What it represents: Purple evokes the energy of illusion, imagination and fantasy. Or should we say purrrrple? Purple tends to inspire coyness, romance, flirtation and teasing — it builds anticipation with a dash of playfulness. The downside of purple is unrealistic expectations. Is it easier to live in your fantasy world than the real world? Some purple-lovers prefer it.

Understanding people who love it: If you love purple, you can be an imaginative romantic or prefer imaginary romance, depending on how you feel.

White
What it represents: White is light — the combination of all colors. White symbolizes purity (the traditional bridal dress, the christening gown) and spirituality. There’s a simplicity to it, too.

Understanding people who love it: People who love white are probably clean and orderly. While white isn’t the sexiest color, it is certainly healthy.

Black
What it represents: Like white, black is a combination of all colors, but instead of purity, it represents the unknown, the unseen — mystery. Black basically holds back information... but there’s no denying that it has strong associations in our culture with “the dark side” and evil.

Understanding people who love it: If your favorite color is black, you are more hush-hush than high-strung in nature. The silence of this color lets others fill in the blanks. Black says, “I’m not telling you anything.” People who love black can be tough nuts to crack, but quite possibly worth the effort.

Article courtesy of Happen magazine, www.happenmag.com.

nota; copy dari yahoo.com , pic dr pakcik google

Sunday, November 14, 2010

yang terbaik dariku

Al Iman Ali karromallaahu anhu bermadah;

Sebaik baik hari adalah hari sabtu untuk berburu tanpa ragu bila anda ingin dan

Pada hari ahad untuk membangun kerna di situ Allah memulai penciptaan langit dan

Pada hari isnin baik untuk anda berlayar, anda akan selamat dari musibah dan bala

Bila anda akan berbekam lakukanlah pada hari selasa. Pada saat itu darah ditumpahkan

Bila seseorang akan minum ubat sebaik baik hari adalah hari rabu

Pada hari khamis untuk menunaikan hajat kerana Allah memerintahkan penuaian dan hari jumaat untuk perkahwinan, melapangkan urusan keadaan wanita, ilmu tidaklah di himpunkan kecuali oleh nabi dan pewaris nabi


Hari ini hari Ahad. Sebahagian ulama mengatakan, " Sesungguhnya Allah menamakan hari yang pertama itu dengan hari AHAD kerana pada hari itulah Dia memulai penciptaan segala sesuatu.

nota; copy dari buku 7 Rahsia Langit dan Bumi

Friday, November 12, 2010

tazkirah jumaat - fadhilat surah al kahfi


INFO FADHILAT MEMBACA SURAH AL-KAHFI PADA HARI JUMAAT

Rasullah SAW bersabda yang bermaksud; " Barang siapa yang membaca surah al-kahfi (pd hari jumaat) beliau akan memperolehcahaya daripada tempatnya hingga ke Mekkah " riwayat al Thabrani.

Daripada abu Said al-Khudri, Rasullah SAW bersabda yang bermaksud; " Sesiapa yang membaca surah Al Kahfi pada hari jumaat nescaya akan diterangkankannya dengan satu cahaya di antara dua jumaat " riwayat al-Nasa'i, al-Baihaqi dan al-Hakim.

Daripada Ibn Umar, Rasullah SAW bersabda yang bermaksud; " Sesiapa yang membaca Surah Al-kahfi pada hari jumaat nescaya akan dipancarkannya cahaya dari bawah kakinya hingga ke awan di langit yang memancarkan cahaya terang kepadanya pada hari kiamat dan diampunkan dosanya di antara dua kali jumaat " riwayat Abu Bakr bin Mardawaih.


nota; kan ku lenturkan tabiatku utk al kahfi pd jumaat ku
sumber; copy dr novel Denyut kasih Medik karya Dr. farhan Hadi

Thursday, November 11, 2010

susahnya nak tidur


Ada masanya sehingga menangis, pening kepala, kerna letih berpusing-pusing atas katil tapi mata masih enggan terpejam, susahnya nak tidur. Lebih teruk sampai melebihi waktunya mata masih lagi terbuka luas, mula la akan terlajak bila paginya. Maka, tersengguk-sengguk la di pejabat, malu jugak bila asyik menguap je, nak lagi ada meeting lak, bos jeling je...malu...

Maka itu, apa yang boleh dilakukan bila susah nak tidur ni ialah dengan mendengar alunan muzik lembut dalam tempoh 45 min atau sejam sebelum tido.

Pasang lilin wangi dan selimutkan diri anda.

Kemudian bayangkan perkara-perkara indah ketika itu.

Memujuk diri untuk tidur dengan cara begitu pasti berkesan. Cuba dulu baru tahu.

Milo panas juga mampu mempercepatkan waktu tidur kita.

Alunan ayat suci mampu menangkan jiwa, melenakan kita dengan penuh suci, senang nak bangun tahajud lagi...jangan banyak fikir.

nota; tido yang efektik meningkatkan prestasi diri...hehe...
sumber; majalah rapi 1 nov 10, pic dr google

Wednesday, November 10, 2010

tips dari Irfan Khairi

Cara menjadi jutawan Internet dalam masa 5 tahun

Untuk mencapai keuntungan RM1,000,000 dalam perniagaan Internet memerlukan usaha. Seringkali, sekiranya matlamat dilihat terlalu besar, mungkin ia melemahkan semangat kita. Caranya adalah, pecahkan matlamat perniagaan Internet anda kepada unit yang boleh di lihat dengan mudah.

Katakan anda ingin mencapai keuntungan RM1,000,000 dalam masa 5 tahun.

Ini bermakna, anda memerlukan keuntungan RM555 sehari! Masih nampak agak besar :)

Tetapi, apa kata anda gunakan ilmu aliran pendapatan berganda (multiple streams of income) dan anda menjalankan 5 perniagaan Internet serentak...

Ini bermakna, untuk setiap satu perniagaan Internet, anda hanya perlukan keuntungan RM111 sehari. Hmm... kecil sikit!

Pengiraan:

  • RM111 sehari x 5 laman web = RM555 sehari
  • RM555 x 365 hari (setahun) = RM202,575
  • RM202,575 x 5 tahun = RM1,012,875

Sekiranya matlamat anda untuk menjadi jutawan Internet dalam masa 5 tahun, pecahkan matlamat anda menjadi lebih kecil supaya mudah untuk dilihat.

Anda perlu 5 perniagaan Internet dalam masa 5 tahun- setiap satu laman web memerlukan keuntungan hanya RM111 sehari!

Contoh:

Sekiranya anda menjual produk katakan dengan keuntungan RM55. Ini bermakna, anda hanya perlu menjual 2 produk sahaja sehari untuk setiap perniagaan!

Mudah kan? Mungkin ia tidak mudah, tetapi, ia adalah matlamat yang agak reasonable untuk kita tuju ;) Permudahkan matlamat besar anda dengan memecah kecilkannya.


-Irfan Khairi
Damansara, Kuala Lumpur

Monday, November 8, 2010

7 rahsia Langit dan Bumi

Zat Pencipta yang sangat besar kekuasaannya dan sangat tinggi kalimatnya telah menghiasi tujuh pekara dengan tujuh pekara dan menghiasanya pula tujuh pekara dengan tujuh pekara lain pula dan bagi tiap tujuh pekara itu untuk memberitahu bahawasanya angka tujuh mempunyai rahsia besar di sisi Allah,Maharaja Agung; iaitu

1. Allah menghiasi udara dengan tujuh lapis langit.
Firman-Nya dlm surah An nahaa' ayat 12; Dan Kami bina atas kamu tujuh buah (langit) yang kukuh.

2. Allah telah menghiasi padang yang lapang dengan tujuh lapis bumi. Kemudian menghiasi bumi itu dengan tujuh lautan sebagaimana,
Firman-Nya dlm surah Luqman ayat 27; Dan seandainya pohon pohon di bumi menjadi pena dan laut menjadi tinta, ditambahkan kepadanya tujuh laut lagi sesudah keringnya, nescaya tidak akan habos -habisnya kalimat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

3. Allah telah menghias neraka dengan tujuh tingkat, iaitu, Jahanam, Sa'iir, Saqor, Jahiim, Huthomah, Ladhoo, dan Hawiyah. Kemudian Allah menghiasinya pula dengan tujuh pintu,
Firman-Nya dlm surah Al Hijr ayat 44; Jahanam itu mempunyai tujuh pintu, tiap-tiap pintu telah ditetapkan untuk golongan tertentu dari mereka.

4. Allah menghias al-quran dengan tujuh surah panjang, kemudian dengan tujuh ayat pembuka kitab (faatuhatul-kitab).
Firman-Nya dlm surah Al Hijr; Dan sesungguhnya kami telah berikan kepadamu tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang dan Al quran yang agung.

5. Allah menghias manusia dengan tujuh anggota badan, iaitu dua tangan, dua kaki, dua lutut dan satu wajah. Kemudian menghiasinya dengan tujuh peribadatan iaitu dua tangan dengan doa, dua kaki dengan berkhidmat, dua lutut dengan duduk, dan muka dengan sujud.
Firman-Nya dlm surah Al Alaq ayat 19; Sesekali-kali jangan, janganlah kamu patuh kepadanya dan sujud dan dekatkanlah dirimu kepada Tuhan.

6. Allah menghias umur manusia dengan tujuh tahap. Semasa baru lahir disebut 'rodli', kemudian 'fathim', kemudian 'shobi', kemudian 'ghulam', kemudian 'syaab', kemudian 'kuhul', kemudian ;syaikh'. Dan menghiasi tujuh tahap umur ini dengan tujuh kalimat, iaitu ucapan, LAA ILAAHA ILLALLAAH MUHAMMAD RASUULULLAAH

7. Kemudian Allah menghias dunia dengan tujuh hari, sabtu, ahad, isnin, selasa, rabu, khamis dan jumaat. Dan Allah memuliakan ketujuh-tujuh hari ini kepada para nabiNya iaitu; Allah muliakan Nabi Musa a.s. dengan hari sabtu, Isa bin Maryam a.s dengan hari ahad, Nabi daud a.s. dengan hari Isnin, Nabi Sulaiman a.s. dengan hari selasa, Nabi Yaakub a.s. dengan hari rabu, Nabi Adam dengan hari khamis dan Nabi Muhammad s.a.w dan umatnya dengan hari jumaat.

maka renungkanlah keunikan ini.

nota; ya Allah agungnya kuasaMu, 7 lapis langit 7 lapis bumi.
sumber; buku ' 7 Rahsia Langit & Bumi' terjemahan Abuya Muhammad Thoriq Akhyar Almedani, Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu.

khasiat timun


Timun batang umumnya diketahui adalah bahan menyejukkan. Ketika cuaca panas ia amat bermanfaat untuk melegakan tekanan mata akibat cuaca. Ia merupakan pelengkap wajib kepada nasi lemak dan juga bahan utama acar.

Timun menawarkan pelbagai manfaat sepertinya;

- timun yang di sapu pd wajah boleh mengurangkan kepanasan dan radang kulit
- bahan diuretik, menyejuk dan membersih yang terdapat dalam timun menjadikan ia baik untuk kulit
- timun yang segar boleh memberi kelegaan kepada masalah ulser, gastritis dan pedih ulu hati
- hirisan timun mampu kurangkan bengkak mata
- pengambilan timun mampu mengawal eczema, artritis dan gout
- timun juga bermanfaat bagi masalah paru-paru, perut dan dada
- potasium dalam timun menjadikannya sangat berguna untuk membantu mengurangkan masalah tekanan darah rendah
- timun mengandungi Erapsin iaitu enzim yang membantu penghadaman protein
- jus timun menggalakkan pertumbuhan rambut terutamanya jika di tambah lobak, kubis dan bayam
- jus timun dan lobak bagus untuk masalah reumatik disebabkan lebihan asid urik dalam badan
- timun kaya dengan mineral yang membantu menghalang masalah kuku


nota; jika makan sate wajib di sudahi dengan timun kerana timun baik untuk kesan bakar sate tersebut, nestle bliss timun mmg sedap sekali...hehe...
sumber; mingguan malaysia ahd , 7 nov 10 dan picture dr uncle google.

Saturday, November 6, 2010

herba untuk kesihatan

Here are some spices that you can start cooking with right away to elevate your longevity and health!

1. Garlic wards off heart disease

In addition to warding off Count Dracula, garlic, the spicy favorite in Italian fare, has been shown to improve cholesterol and lower blood pressure. According to the National Health and Medical Research Council, consuming half to one clove of garlic daily may reduce cholesterol by nearly ten percent. Your breath might suffer, but your heart will thank you. As an antibacterial, garlic is often used to treat minor infections.

2. Spotlight on cinnamon

Another ancient spice to recently come under scientific investigation is cinnamon. In the United States, cinnamon is usually thought of as the delicious spice in apple pie filling, but in other parts of the world, especially India and Asia, cinnamon has been used as a healing herb for centuries. Research is finally catching up to the wisdom of the East; many clinical studies have linked cinnamon consumption to lowered blood sugar. Both in vitro and human studies show improvement in insulin sensitivity with cinnamon polyphenols, as well as improvement in total and LDL cholesterol. Cinnamon is also thought to detoxify the system and stimulate brain function. Its antiseptic properties give it the ability to fight bladder infection, and if taken in the first 48 hours, a cup of strong cinnamon tea might just nip a bladder infection in the bud. Keep in mind that mixed study results make it difficult to prove these benefits on paper -- but it doesn't hurt to sprinkle a teaspoon into your next bowl of oatmeal.

3. Curry for joint health

Are your aching joints not jumping for joy in these autumn days? Try sprinkling some curry on your veggie omelet. Curry, a staple spice combo in Southeast Asian cuisine, contains turmeric, the yellow spice that gives curry its distinctive color. The active component in turmeric is called curcumin. If you are a fan of curry, you will be happy to know that this substance is associated with anti-inflammatory, antioxidant, anti-tumor, and anti-amyloid properties; amyloids are plaque-like proteins that build up in brain tissue, and are responsible for diseases like Alzheimer's and rheumatoid arthritis. In one randomized control study 107 patients with knee osteoarthritis received either 800 mg per day ibuprofen or 2 grams per day Curcuma domestica extract. Both groups showed improvement in pain on level walking and climbing stairs.

4. Star Anise aids digestion

As the name suggests, star anise is indeed star-shaped. Though it is not actually related to anise, star anise shares a similar licorice flavor, due to its content of anethole. Used to bring out flavor in slow-cooked meat dishes and long-simmered soups, this spice frequently makes an appearance in Indian cuisine and is an ingredient of the traditional five-spice powder of Chinese cooking. Star anise has been used in a tea to remedy rheumatism, and the seeds are sometimes chewed after meals to aid digestion.

Special combinations of spices and herbs can bring you a powerful immune zoom; one that includes star anise in the mix is the 5 Elements of Health, which promotes a strong immune function and balances the energies of your whole body.

5. Cardamom improves energy

Found in curries, rice dishes, herbal teas, and breads, cardamom is the spice that gives chai tea its main flavor. In Asia, cardamom has long been valued medicinally for its ability to increase circulation and improve energy. Considered an aphrodisiac in the Middle East, cardamom may also improve digestion, asthma, bronchitis, halitosis, and even help improve a bad mood.

6. Clove curbs cramping

A delicious addition to cooked fruit, roasts, sweet vegetable dishes, and teas, clove has been used since ancient times in India to improve digestive function. You may chew on some to alleviate toothaches, sore throats, diarrhea, and stomach cramps.

7. Cumin boosts immunity

An excellent addition to meat curries, stews, vegetables, seafood, and sauces, cumin is thought to boost the immune system and also to improve liver function, reduce flatulence, and aid in digestion.

8. Fennel Seed soothes your intestines

Often used to spice up recipes with meat, beans, or legumes, fennel helps digestion in two ways: It stimulates the production of gastric juices and also soothes the nervous system, regulating the action of the muscles that line the intestine.

9. Ginger: Remedies aches and nausea

A perfect compliment to vegetables, marinades, and sweets, ginger is also delicious in tea. Ginger may help relieve nausea, arthritis, headaches, menstrual cramps, and muscle soreness.

A word of warning: always discuss with your physician before treating conditions with spices to avoid any adverse interactions; for example, because garlic and ginger possess natural blood-thinning properties, individuals about to undergo surgery and those taking blood thinners should take extra precaution.

To maintain peak flavor, use spices within six months -- but the spice police won’t come knocking at your door if you keep them longer. They like to hang out in a cool, dark place in your pantry to preserve their oils and prevent loss of pungent flavors.

You can find many more tips about life-lengthening foods in Secrets of Longevity: Hundreds of Ways to Live to Be 100, now available on Kindle.

I hope you can use spices to make the most of your meals and your health! I invite you to visit often and share your own personal health and longevity tips with me.

May you live long, live strong, and live happy!

—Dr. Mao


nota; cilup dari yahoo utk my storage

Friday, November 5, 2010

tazkirah jumaat - solat jamak

INFO FIQH MEDIK

isu: bolehkan doktor menjamakkan solatnya kerana waktu pembedahan yang panjang sedangkan bukan dalam keadaan musafir

hukum: boleh

dalil: Ibn Abbas berkata; Nabi Muhammad pernah menjamakkan antara zuhur dan asar serta maghrib dan isyak di Madinah bukan sebab musafir dan hujan.Ibn abbas di tanya; "mengapa Nabi Muhammad melakukannya?" Dia berkata; "Baginda mahu memberi kelapangan kepada umatnya." (sahih Muslim)

Menurut Mazhab Syahfi'i, keadaan-keadaan lain yang dibenarkan melakukan jamak selainmusafir ialah jamak kerana hujan (ada syarat-syaratnya), jamak kerana sakit dan jamak kerana hajat atau kepayahan yang timbul.

Imam Nawawi meluaskan sebabnya kerana salji, angin kuat, sejuk, keadaan jalan berlumpur, becak dan sebagainya seperti keadaan di luar negara. Beliau juga berkata; " Segolongan ulama besar membenarkan jamak dalam keadaan tidak bermusafir kerana keperluan asalkan tidak dijadikan adat tetap. Demikian pendapat Ibn Sirin dan Asyhab daripada Ashab Malik. Dilaporkan juga oleh Khathabi daripada Qaffal Kabir, kalangan pengikut Syafi'i"

nota; copy dari Novel Denyut Kasih Medik karya Dr Farhan Hadi

gambar kenangan

gambar kenangan
zaman sekolah rendah
tahun 80an

ku abadikan dalam blog kesayangan

semalam jumpa lagi kawan lama kat fb, besfren masa sekolah rendah upload gambar kenangan ini, walau muka semua dah lain namun nama, kenangan, kenakalan dan persahbatan tetap dalam ingatan, hampir 20 tahun dalam arah masing, kini sebuah persahabatan kembali terjalin
terima kasih facabook...hehe...

note; uji, u r my besfrenz......dedikasi buat teman

Tuesday, November 2, 2010

nina bagi award

1 Nov 10, 02:54
nina: sila ambil award yekk... http://loveninasyakina.blogspot.com/2010/11/nina-dapat-award-anugerah-blogger.html

tq nina,
ni dia,



ari tu wanzi bg, ari ni nina
letak satu dua nama la,
bole kan nina...

glamer nguh memoriseroangmuda,
anyway award ini comel,
i like it, kena tema.


starter kit clear face - PRODUCT REVISION


set pencuci muka yang lengkap untuk kegunaan semua peringkat usia
dengan pH5.5, baik untuk baik pulih kulit,
bukan untuk masalah jerawat saja, baik jugak utk parut, blackhead
juga menyeratakan kulit

dlm menjaga wajah, mesti lengkap 3 steps

1. cleansing - sebamed clear face cleansing liquid; in the form of foam, contain panthenol, provitamin B5

2. toning - sebamed clear face deep cleansing facial toner; tighten the pores and removed dead skin, with cucumber extract and silk protein

3. moisturizing -sebamed clear face care gel; active moisturizing factors and control production of excess oil, contain aloe vera, hyaluronic acid, panthenol.

nota; bole didapati di semua farmasi di seluruh Malaysia dan juga klinik2 terpilih....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...