Wednesday, August 11, 2010

nostalgia ramadhan - bersahur


Corn flakes are a popular breakfast cereal originally manufactured by Kellogg's through the treatment of corn (maize).

This idea for corn flakes began by accident when Dr. Kellogg and his brother, Will Keith Kellogg, left some cooked wheat to sit while they attended to some pressing matters at the sanitarium. When they returned, they found that the wheat had gone stale, but being on a strict budget, they decided to continue to process it by forcing it through rollers, hoping to obtain long sheets of the dough. To their surprise, what they found instead were flakes, which they toasted and served to their patients. This event occurred on August 8, 1894, and a patent for "Flaked Cereals and Process of Preparing Same" was filed on May 31, 1895, and issued on April 14, 1896, under the name Granose.
detail ada kat sini, http://en.wikipedia.org/wiki/Corn_flakes


bila tengok cornflakes teringat la nostalgia bersahur satu ketika dulu, waktu awal2 duk uitm tu, memang tak bole ku lupo.....masa tu arwah pakcik kesayanganku, ayah long masih ada, di sebabkan sikap cakna dia, bulan posa pertama aku kat asrama dia telah mengambil aku utk berpuasa di rumahnya pd ari mggu, pergh, x dpt nak bayangkan mcm mana sbb a.long ku ni kawin dengan mualaf, untie ku cina penang masuk islam, sepupu ku lifestyle dia mcm chinese la, dan hubungan kami memang x rapat, aku budak kg yang makan nasi je, mereka lak org KL yang aku bygkn posa atau x ntah....huhu, mula2 smpai taman melawati tu, program berbuka la, fuhh, penuh satu meja, makanan mcm2 tp yg pasti ayam panggang A1 mesti ada atas meja makan mereka, aku nak makan nasi tp nasi xde, ayam ni nak mkn ngan apa....huhu...makan ayam sajer....ok la, makan la tak berapa kenyang, mkn lak penuh protokol, x bole dgn tangan, sudu garfu sbb untie ni serius bgt...pergh.....lepas tu tido, kul lima pakcik gerak bangun sahur, aku pun segera ke meja makan , tara tara,kat meja ada cornflakes dengan susu dan telur rebus, takkn nak makan telur rebus saje kot, ikhs sahur tak bole ngan telur rebus nnti kentut2..ikhs, pakcik kata makan la cornflakes tu, maka sahur ku pagi tu dengan semangkuk cornflakes, x jumpa jugak nasinya...kali pertama sahur mcm gini, biasa klu kat kg tu cornflakes jumpanya utk buat biskut je, tak mewah utk makan sarapan,....dlm sejarah bersahur dgn semangkuk cornflakes, biasa sahur ku wajib nasi...dah berbuka sebelum tu tak jumpa nasi...
siang nya mrk semua tido smpai tengah hari, al maklumla ari mggu, aku yang di ajar tak tido lepas sahur2 terkebil2 sorang, x tahu nak buat pe, kul 9 perut dah keruk2...huhu, knp lapar ni, kul sepuluh aku dah kebulur, kul 12 dia orang bangun aku dh nak pengsan,..tahan, a.long tanya knp, aku ckp letih, lapar, lama tu baru dia perasan, dia tnya nak berbuka ke? ikhs, malu la..so aku bertahan juga smpai berbuka dgn keadaan mcm org tua yg tak berdaya, baring je kat sofa, kejap tido kat bilik kejap baring kat sofa, mereka lak cergas la sbb dh tgh hari baru bangun lepas tu ptg smbung tido...makruh tul posa ....tapi berjaya juga berbuka tepat waktunya, makan nasi la, dan sahur esoknya dengan nasi juga, nasi goreng ayam A1.
tu la nostalgia ramdhan ku, a.long pun dh xde,
al fatihah buat arwah a.long .


nota; makan sahur tu penting, tapi dh tue2 ni sahur dgn apa2 pun x kisah janji sahur, namun begitu, nasi mmg penting ....

sumber; wikipidie

4 comments:

  1. Salam Aima..Salam 1 ramadhan..
    He he time kat asrama sahur kenyang makan nasi kawah..makan macam buka pose..tapi kalau makan cornflakes ni mahu nangis lapor..hu hu perut org melayu lah katakan..nak nasik gak..

    ReplyDelete
  2. ya la kerull, x cukup kenyang cornflakes tu...nasi semangat kita....hee

    ReplyDelete
  3. nampak sgt din dok baca, org cerita pasal nostalgia , bukan diet, x mo diet2 deh....kurus x lawa..hee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...