Saturday, August 28, 2010

air teh bunga - minuman feveret ramdhan ini

Sejarah

Pokok bunga kekwa ditanam di China sebagai pokok herba sejak abad ke-15 SM lagi. Nama Chu-Hsien, sebuah kota China yang kuno, bermaksud "kota bunga kekwa". Bunga ini diperkenalkan ke Jepun mungkin pada abad ke-8, dan Maharaja Jepun mengiktirafkan bunga ini sebagai mohornya. Terdapat juga "Perayaan Kebahagian" di Jepun yang meraikan bunga ini.

Bunga kekwa dibawa ke Dunia Barat pada abad ke-17. Bunga ini dinamakan oleh Carolus Linnaeus daripada awalan bahasa Greek, chrys-, yang bermaksud "keemasan" (warna bunga-bunga yang asal), dan -anthemon yang bermaksud "bunga".

Bunga kekwa juga digunakan sebagai lambang untuk bunga November.


Kegunaan

Penggunaan sebagai hiasan

Bunga-bunga kekwa yang moden jauh lebih menonjol berbanding saudara-saudara liarnya. Bunga-bunga ini mempunyai berbagai-bagai bentuk yang merupkan bunga daisi, perhiasan, pom-pom dan butang. Genus ini mengandungi banyak kacukan dan beribu-ribu kultivar yang diperkembangkan untuk tujuan hortikultur. Selain daripada kuning tradisi, warna-warna yang lain juga boleh didapati, seperti putih, unggu, dan merah. Kacukan yang paling penting ialah Chrysanthemum × morifolium (syn. C. × grandiflorum) yang diterbitkan terutamanya daripada C. indicum, tetapi juga melibatkan spesies-spesies yang lain.

Daun-daun pokok bunga kekwa juga kelihatan seakan-akan rumpai mugwort, saudara rapatnya (sehingga rumpai ini kekadang digelarkan 'pokok bunga kekwa liar'), dan oleh itu, tidak amat digemari oleh pekebun profesional. Dalam sebilangan negara di Eropah dan Jepun, bunga kekwa melambangkan kematian dan hanya digunakan untuk upacara pengebumian atau kubur. Di Amerika Syarikat, bunga ini biasanya diperlihatkan dengan positif dan riang.

Penggunaan untuk masak-memasak

Bunga-bunga kekwa sering kalinya dimasak dengan air untuk menghasilkan apa yang digelarkan sebagai "teh bunga kekwa" (, pinyin: jú huā chá, dalam bahasa Cina), sejenis minuman manis, di dalam sebilangan kawasan Asia. Teh bunga kekwa mempunyai banyak kegunaan perubatan, termasuk pemulihan daripada demam selesema.

Beberapa spesies Chrysanthemum coronarium (bahasa Inggeris: Garland Chrysanthemum) telah ditanam secara perdagangan di Asia Timur sebagai sayur-sayuran daun yang dikenali sebagai tung ho (bahasa Cina: 茼蒿; pinyin: tónghāo) atau shungiku (bahasa Jepun: 春菊[シュンギク]).

Di China, daun-daun kekwa dimasak secara mudah dengan bawang putih dan cili kering. Sayur kekwa yang telah dimasak mempunyai warna yang tua, tekstur yang padat dan bermusilaj, serta bau yang harum dan kompleks.

khasiat air teh bunga menurut MW,
- kurangkan keletihan mata
- rawat jangkitan kulit

Bunga kekwa mengandungi bahan anti keradangan, antibiotik dan anti demam. Ia juga mengandungi alkaloid, minyak meruap, seskuiterpan, flavonoid, adenin, colin, stakidrin, krisentemin dan vitamin B1 (tak fhm da)

Bunga kekwa adalah herba menyejukkan dan bagi mereka yang mengalami demam panas, panas badan, sakit telinga dan sakit tekak disyorkan untuk minum air teh bunga untuk melegakan masalah tersebut.

Air rebusan bunga kekwa boleh digunakan sebagai losyen mencuci kulit , merawat pelbagai jenis kulit seperti bisul, bengkak di leher akibat tibi. Bunga yang ditumbuk halus pula bole ditampal pada luka.

Wap dari bunga kekwa boleh digunakan untuk merawat mata yang sakit atau kabur. Bagi mereka yang bekerja mengadap komputer, boleh meminum air teh bunga yg direbus sendiri bagi mengurangkn kesan sampingan radiasi tahap rendah dari skrin komputer.

Air rebusan bunga kekwa boleh merawat hati yang lemah,membaiki daya penglihatan,merangsang pengedaran dan kualiti darah, masalah penghadaman, sistem saraf, haid, buta malam, menghalang rambut beruban,ubat bronkitis,reutisme, sakit kepala,selsema, pening kepala, telinga berdesing, tekanan darah tinggi dan sebagai tonik.

Pakar perubatan cina mengesyorkan meminum air teh bunga 3 kali sehari dgn dos 200ml setiap kali minum.

nota; banyak khasiat rupanya air teh bunga ni, pertama ramdhan tahun ni air teh bunga di bazar ramadhan astaka kemaman memikat selera dan sememangnya best giler, jika sebelum ni teh bunga yoes je jadi pilihan tapi sekarang air teh bunga bazar ramdhan jd taruhan...hehe

sumber; wikipedia , pic dr google

5 comments:

  1. wah..beshnye..
    segar asenye bile dpt minom air teh bunge neh :)

    ReplyDelete
  2. Tq for the air teh bunga info. I cut and paste some info in my FB. hope u don't mind. Tq!

    ReplyDelete
  3. puteri> aa, segar pas minum teh bunga, ilng dahaga

    pakcik> lap teh bunga x dapek minum eh

    shazzy> yes u can, i pun copy paste gak tu...hehe

    ReplyDelete
  4. murah je beli kat Giant satu paket RM3.20 boleh dapat satu periuk

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...