Wednesday, June 30, 2010

la tahzan...

ai
Orang Itu Dinilai dari Sifatnya yang Menonjol
Kebahagian anda adalah ketika sifat sifat baik yang ada dlm diri anda bisa mengalahkan dan lebih menonjol daripada yang buruk. Dengan itu anda akan mendapat pujian. Bahkan, yang tidak ada dalam diri anda pun akan dipuji atas nama anda. Dan masyarakat sekitar tidak akan pernah percaya bila benar anda punya sifat buruk. Air saja bole sudah mencapai dua kolah, bisa di sebut suci. Juga gunung, akan tetap disebut gunung meski kebatuannya tidak bertambah dan tidak pula berkurang.

Saya sering membaca serangan pedas yang di arahkan kpd Qasis ibn Ashim, seorang yang dikalangan arab dikenal sgt penyabar. Juga serangan yang ditujukan kepada keturunan Baramikah yang mulia, dan serangan yang di arahkan kpd Qutaibahibn Muslim, seorang panglima islam yang sgt terkenal. Namun ternyata semua kecaman dan hujatan itu tidak pernah diingat, tidak pernah dikutip, tidak pernah dipercaya kerana semua itu telah tenggelam di samudera.

Sebaliknya, dari membaca itu saya juga mendapatkn pujian dan pujaan yang ditujukan kepada al-Hajjaj, Abu Muslim al-Khurasani dan al-Hakim Biamrillah al-Ubaidi, namun semua pujian itu tidak pernah ada yang mengingatkannya, tidak pernah dikutip, dan tidak pernah ada yang mempercayainya. Semua pujian itu lenyap ditengah tumpukan kejahatannya, kekejamannya dan kesembronoannya. Maha Suci Allah Yang Maha Adil memperlakukan makhluk-NYA.

- petikan dr buku La Tahzan, ms:404
- di tujukn buat mr ben ,sesungguhnya anda adalah terbaik

2 comments:

  1. I'm slow...
    siapa http://www.benashaari.com/?
    Ramai nau yang menyebutnya?

    ReplyDelete
  2. BG > ben tu tukang promosi yg baik....dia suka promote link kwn2...join kelab blogger kat FB la, dia selalu bg tips mcm2...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...